Deformation Analysis of a Shallow NATM Tunnel using Strain Softening Model and Field Measurement

변형률 연화모델과 현장계측을 이용한 저토피 NATM터널의 변형해석

  • 이재호 (경북대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 김영수 (경북대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 문홍득 (진주산업대학교 이공대학 토목공학과) ;
  • 김대만 (University of British Columbia 공과대학 토목공학과) ;
  • 김광일 (경북대학교 공과대학 토목공학과)
  • Received : 2007.06.29
  • Accepted : 2007.10.29
  • Published : 2007.12.01

Abstract

The control and prediction of surface settlement, gradient and ground displacement are the main factors in urban tunnel construction. This paper carried out the estimation and prediction of ground behavior around tunnel due to excavation using computational method and case study in detail for the analysis of deformation behavior in urban NATM tunnel. Computational method was performed by FLAC-2D with strain softening model and elastic plastic model. Field measurements of surface subsidence and ground displacement were adopted to monitor the ground behavior resulting from the tunneling and these values were applied to modify tunnel design parameters on construction.

지표면 침하량, 침하 기울기 그리고 터널주변의 지반변위에 대한 관리와 예측은 도심지 터널 시공에 있어서 주요한 인자가 된다. 본 논문은 도심지 NATM터널의 변형거동에 대한 세밀한 분석을 위하여 사례분석과 수치해석적인 방법을 통하여 굴착에 따른 지반 평가와 거동 예측을 수행하였다. 수치해석적인 방법은 FLAC-2D 변형률 연화모델과 탄소성모델을 이용하였다. 현장계측은 지표면 침하와 지중변위를 수행하였으며, 계측결과는 시공중 설계물성치의 재설정에 이용되어졌다.

Keywords