The Relationships among Korean Mothers' Parental Intelligence, Parenting Stress and the Perception of Parents Regarding Very Early Extra-Curricula Education

어머니의 부모역할지능과 양육 스트레스 및 유아 조기 특기교육에 대한 인식과의 관계

  • 권정윤 (성신여자대학교 유아교육과) ;
  • 장영희 (성신여자대학교 유아교육과)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

This study examines the relationship between mothers' parental intelligence, parenting stress and the perception of parents regarding their children's very early extra-curricula education. A total of 436 mothers, whose children were enrolled in seven private kindergarten and child-care centers in Seoul, responded to the questionnaire. The results of this study show that the mothers who participated generally have high parental intelligence scores, but the scores of their parenting stress were low. They also tend to view their very young children's extracurricular education in a positive light. These three variables also appear to be significantly different based on the educational level and family income of the mothers. Finally, a significant relationship is shown to exist between the mothers' parental intelligence and their parenting stress, although the mothers' parental intelligence does not seem to be significantly related to their perceptions of very early extracurricular education for their children. However, the study suggests that the parenting stress of mothers is significantly related to their perception regarding very early extracurricular education.

Keywords

References

  1. 고선주 . 옥선화(1993). 부모기로의 전이에 관한 연구 1: 첫자녀 임신기 부부의 결혼적응. 대한가정학회지, 31(2), 55-67
  2. 김기현(1998). 아버지의 양육스트레스에 관한 연구. 대한가정학회지, 36(9), 462
  3. 김미숙 . 문혁준(2005). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육 스트레스 및 양육 효능감과 양육 행동과의 관계. 대한가정학회지, 43(8), 25-35
  4. 김수현(1997). 유아용 학습지의 현황 및 인식도에 대한 토론. 한국 아동학회 춘계학술대회자료집, 100-104
  5. 김영화(1993). 학부모의 교육열: 사회계층간 비교를 중심으로. 교육학연구, 30(4), 173-197
  6. 김정 . 이지현(2005). 어머니가 지각한 아버지의 양육 참여도와 어머니의 양육 스트레스와의 관계. 아동학회지, 26(5), 245-261
  7. 김현미 . 도현심(2004). 어머니의 양육 스트레스, 양육효능감 및 양융행동과 아동의 사회적 능력간의 관계. 아동학회지, 25(6), 279-298
  8. 박수자(1996). 지각된 부모의 성취압력과 아동의 학습소외 및 대처행동과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  9. 박수진(2001). 유아기 자녀를 둔 학부모의 조기 특기교육에 관한 실태분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  10. 백경숙 . 윤지영(2004). 부모역할만족도와 부모역할지능에 관한 연구. 한국영유아보육학, 39, 1-19
  11. 선미정(1995). 취학전 자녀양육에 대한 아버지의 스트레스연구. 논문집, 15, 33-41
  12. 신숙재(1997). 어머니의 양육 스트레스, 사회적 지원과 부모효능감이 양육 행동에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문
  13. 신의진(2002). 조기교육과 발달 병리적 문제. 2002년도 춘계학술대회 자료집, 27-42, 한국아동학회
  14. 안지영(2003) 유아기 자녀의 조기교육 실태와 어머니의 양육 신념, 양육 스트레스 및 성취압력과의 관계. 대한가정학회지, 41(11), 95-111
  15. 엄선희(1999). 유아의 일상적 스트레스와 어머니의 자녀 양육 스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  16. 오욱환(1999). 한국 사회의 교육열에 대한 고유 이론모형의 탐색. 교육학연구, 37(4), 1-28
  17. 오은경(2001). 취업모의 양육태도, 배우자의지지 및 직업 만족도가 양육스트레스에 미치는 영향. 목원대학교 석사학위논문
  18. 우남희 . 백혜정 . 김현식(2005). 조기사교육 경험이 있는 유아들의 문제행동에 관한 연구. 한국영유아보육학, 43, 23-43
  19. 이경숙 . 염현경 . 신윤오(2000). 한국형 부모양육스트레스 척도(Parenting Stress Index) 개발을 위한 예비연구. 소아. 청소년 정신의학, 11(1), 70-78
  20. 이기숙 . 장영희 . 정미라 . 홍용희(2001). 창의적이고 전인적인 유아교육 혁신방안. 교육인적자원부 유아교육정책연구, 교육인적자원부. 2001-24
  21. 이기숙 . 장영희 . 정미라 . 홍용희(2002). 가정에서의 유아 조기 . 특기교육 현황 및 부모의 인식. 유아교육연구, 22(3), 153-171
  22. 이미정(1997). 3세 여아의 행동 억제(behavioral inhibition)와 그 관련변인: 영아기 정서성, 부모의 내향성, 부모의 양육 행동과의 관계. 이화여자대학교 박사학위 청구논문
  23. 이옥(1997). 조기교육 경험요인과 아동의 창의성과의 관계. 교육연구, 5, 99-112
  24. 이종각(2002). 교육열의 운동법칙과 결합법칙. 교육사회학연구, 12(1), 173-192
  25. 장혜순 . 박경자 . 조부경(1994). 유치원 학습지 사용 실태 및 내용분석. 어린이교육, 14, 73-86
  26. 전귀연 . 김수경(2005). 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육 스트레스가 교사로서의 부모 양육태도에 미치는 영향. 대한가정학회지, 43(1), 35-51
  27. 전춘애 . 박성연(1998). 어머니 자녀 양육 스트레스와 관련된 심리사회적 변인들. 한국가정관리학회지, 16(1), 1-11
  28. 조혜선(2004). 조기교육과 어머니 역할. 한국 여성학, 20(1), 123-161
  29. 최경희(2001). 한.일의 육아불안 및 육아스트레스에 최근 연구동향. 유아교육학논집, 5(2), 207-226
  30. 최형성(2005). 남녀아 어머니의 양육효능감과 사회적 지원, 스트레스 및 아동의 기질. 아동학회지, 26(1), 317-328
  31. 통계청(2001). 교육사회부문조사
  32. 한정신(1998). 한국 여성의 교육열 탐구. 아세아여성연구, 37, 67-99
  33. 한지혜(2004). 취학 전 자녀를 둔 어머니들의 조기교육열. 열린유아교육연구, 9(1), 219-251
  34. 현미숙(2004). 유아기 부모를 위한 부모역할지능척도(PIS)의 개발. 아동학회지, 25(6), 15-34
  35. 홍은자(2002). 어머니 성취압력과 학원, 학습지 이용이 유아의 스트레스에 미치는 영향. 이화교육논총, 12, 137-146
  36. 황창연(1996). 취학전 교육의 팽창과정과 팽창요인에 관한 연구. 교육사회학 연구, 8(2), 57-76
  37. 황혜신(2003). 조기교육에 대한 실태 및 부모의 인식. 열린교육연구, 11(2), 69-85
  38. 일본 국립교육정책 연구소(2001). 조기교육의 실태에 관한 종합적 조사 연구. 문부성 생애학습국
  39. 牧野 카쯔코(1982). 영유아 자녀를 둔 어머니의 생활과 육아불안. 가정교육연구소 기요
  40. 鈴木眞由子, 枾野茂美(1998). 조기교육에 영향을 미치는 요인의 검토. 니카타대학 교유인간과학부 기요 인문 . 사회과학편
  41. Abidin, R. R.(1990). Introduction to the special issue: The stress of parenting. Journal of Clinical Child Psychology, 19, 298-301 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1904_1
  42. Abidin, R R(1992). The determinants of parenting behavior. Journal of Clinical Child Psychology, 21, 401-412
  43. Akazawa, K, Kinukawa, N., Shippey, K., Gondo, K., Hara, T. & Nose, Y.(1999). Factors affecting maternal anxiety about child rearing in Japanese mothers. Acta Paediatr, 88, 428-430 https://doi.org/10.1080/08035259950169828
  44. Anthony, L. G., Anthony, B. J., Glanville, D. N., Naiman, D. Q., Waanders, C. & Shaffer, S.(2005). The relationships between parenting stress, parenting behavior and preschoolers' social competence and behavior problems in the classroom, Infant and Child Development, 14, 133-154 https://doi.org/10.1002/icd.385
  45. Belsky, J., Crnic, K. & Woodworth, S.(1996). Trouble in thesecond year: Three questions about family interaction, Child Development, 67, 556-578 https://doi.org/10.2307/1131832
  46. Benzies, K. M., Harrison, M. J. & Magill-Evans, J.(2004). Parenting stress, marital quality, and child behavior at age 7 years. Public Health Nursing, 21, 111-121 https://doi.org/10.1111/j.0737-1209.2004.021204.x
  47. Crnic, K. A., Gaze, C. & Hoffman, C.(2005). Cumulative parenting stress across the preschool period: Relations to maternal parenting and child behavior at age 5. Infant and Child Development, 14, 117-132 https://doi.org/10.1002/icd.384
  48. Crnic, K. & Low, C.(2002). Everyday stresses and parenting. In: M. Bornstein(Ed.), Handbook of parenting: Practical issues in parenting(55-94) Washington, DC: Lawrence Erlbaum
  49. Davies, S.(2004). School choice by default? Understanding the demand for private tutoring in Canada. American Journal of Education, 110(3), 233-255 https://doi.org/10.1086/383073
  50. Holden, G. W. & Ritchie, K. L.(1988). Child rearing and the dialectics of parental intelligence. In J. Valsiner(Ed.), Parental cognition and adult child interaction(30-59). N. J.: Ablex
  51. Kail, R. & Pellegrino, J. W.(1985). Human intelligence: Perspectives and prospects. N. Y: Freeman
  52. Manzo, K, K.(2002). Japanese schoolchildren 'cram' to boost achievement. Education week, 21(43), 8
  53. McGillicuddy-De Lisi, A. V. & Sigel, I. E. (1995). Parental beliefs. In M. H. Bornstein(Ed.), Handbook of parenting, vol 4(333-358), N. J.: Lawrence Erlbaum Associates
  54. Miller, C. L., Heysek, P. J., Whitman, T. L. & Borkpwski, J. G.(1996). Cognitive readiniess to parent and child intellectual-emotional development of adolescent mothers. Developmental Psychology, 32, 533-541 https://doi.org/10.1037/0012-1649.32.3.533
  55. O'Collaghan, M. F., Borkpwski, J. G., Whitman, T. L., Maxwell, S. E. & Keogh, D.(1999). A model of adolescent parenting: The role of cognitive readiness to parent. Journal of Research on Adolescence, 9(2), 203-225 https://doi.org/10.1207/s15327795jra0902_5
  56. Reitman, D., Currier, R. & Stickle, T.(2002). A critical evaluation of the parenting stress index-short form(PSI-SF) in a Head Start population. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31, 384-392 https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3103_10
  57. Sanders, M. R., & Woolley, M. L.(2005). The relationship between maternal self-efficacy and parenting practices: implications for parent training. Child: Care, Health & Development, 31(1), 65-73 https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2005.00487.x
  58. Seth, M. L.(2002). Education fever: Society, politics, and the pursuit of schooling in South Korea. HI: University of Hawaii Press
  59. Webster-Stratton, C.(1990). Stress: A potential disruptor of parent perceptions and family interactions. Journal of Clinical Child Psychology, 19, 302-312 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1904_2