Journal of the Korea Industrial Information Systems Research (한국산업정보학회논문지)
- Volume 12 Issue 5
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- Pages.146-162
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- 2007
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- 1229-3741(pISSN)
The Relationship Among Service Quality, Customer Satisfaction and e-Loyalty in e-Learning Site
e-러닝 사이트에서 서비스품질 결정요인, 고객만족 및 고객 e-로열티간의 관계
- Published : 2007.12.30
Abstract
The purpose of this study was to investigate the nature of relationship among service quality, customer satisfaction and e-loyalty in e-learning site. In order to achieve the study purpose, survey method was applied. As a result, it was revealed that service quality had significant effects on customer satisfaction in e-learning site. The influential factors of service quality on customer satisfaction included convenience of use, personalization, tangibles, responsiveness, and reliability in e-learning site. In addition, service quality had significant effects on e-loyalty as well.
본 연구에서는 e-러닝 사이트가 웹 사이트라는 특성을 고려해서 웹 서비스품질의 주요 요인을 추가로 도출하여 e-러닝 사이트의 서비스품질 결정요인을 구성하고, 서비스품질이 고객만족 및 고객 e-로열티에 어떠한 영향을 미치는 지를 실증 분석하였다. 그 결과 유형성, 신뢰성, 반응성, 사용편리성, 개인화 요인이 고객만족 및 고객 e-로열티에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구목적에 따른 결과를 토대로 e-러닝 사이트 운영자가 고객만족 및 고객 e-로열티 형성을 위해 최우선적으로 고려해야 할 요인들과 전략적 시사점을 제시하고자 한다.
Keywords