Teachers' socialization Tactics and Job Attitudes

교직사회화전략과 직무태도에 관한 연구

  • Published : 2007.04.30

Abstract

Teachers are faced with multiple social needs that they should not only fulfill their traditional duties but also cope with various educational situation because of the rapidly shifting education environment. Like this the latest tendency around teachers' job offers more important issue related teachers' socialization tactics. In spite of these strong argument for the gravity of the teachers' socialization tactics, there are few articles about teachers' socialization tactics and its effect. This paper aims to design the theoretical model for the next empirical research plan that will investigate outcomes(job satisfaction, organizational commitment) of teachers' socialization tactics through literature and former study.

교육환경의 급속한 변화로 교사들은 전통적인 직무에 충실해야 할 뿐만 아니라 다양한 교육 상황에 대처해야 하는 다중적이고 복합적인 사회적 요구에 직면해 있다. 교직을 둘러 싼 최근의 이와 같은 경향은 교직사회화전략과 관련된 문제를 더욱 중요한 과제로 제기하고 있다. 교직사회화의 이러한 중요성에도 불구하고 국내에서 교사들을 대상으로 한 교직사회화전략과 그 효과분석에 관한 연구는 그렇게 많지 않은 실정이다. 본 연구는 일반조직과 구별하여 사회화 전략을 교사를 대상으로 실제분석해보기 위한 사전 연구로서 관련 문헌 및 선행연구를 바탕으로 교사들의 직무만족이나 조직몰입 같은 교직사회화전략의 성과를 측정하기 위한 이론적 모델을 구안하고자 하는 것이다. 이와 같은 노력은 조직사회화전략에 대한 연구의 지평을 확대하는 계기를 마련해 줄 것이다.

Keywords