경상북도를 중심으로 고찰한 한국 초·중등학교의 데이터베이스 교육에 관한 연구

A Study on Database Education in Elementary and Secondary Schools in Korea focused on the IT curriculum in Gyeongsangbuk-do province

  • 김형용 (안동대학교 교육대학원 정보통신교육전공) ;
  • 이혁수 (안동대학교 정보전자공학교육과) ;
  • 김종성 (안동대학교 정보전자공학교육과)
  • Kim, Hyung-Yong ;
  • Lee, Hyuk-Soo (Dept. of IT & Electrontcs Education, College of Education, Andong National University) ;
  • Kim, Jong-Seong (Dept. of IT & Electrontcs Education, College of Education, Andong National University)
  • 투고 : 2007.10.30
  • 심사 : 2007.12.12
  • 발행 : 2007.09.30

초록

본 연구에서는 한국의 초 중등학교에서 체계적인 데이터베이스 교육의 필요성을 제기하고자 경상북도 초 중등학교의 정보통신기술 교육과정을 데이터베이스 관련 교육 내용을 중심으로 미국 일리노이 주 Arcola Schools(초 중등과정)의 해당분야 교육과정과 비교 연구하였다. 연구결과 정보사회에 있어서 데이터베이스의 중요성 및 21세기 데이터베이스 산업의 규모와 성장속도 등을 감안할 때 한국의 초중등학교 교육과정에서 데이터베이스 관련 교육은 필수적인 것으로 나타났다. 하지만 이와는 대조적으로 현재 한국의 초 중등학교 정보통신기술교육과정은 정보 사회가 요구하는 체계적인 데이터베이스 교육을 제공하기에는 대단히 미흡한 것으로 나타났다. 이런 연구결과를 바탕으로 우리는 '한국의 초 중등학교 정보통신기술 교육과정이 체계적인 데이터베이스 교육이 가능한 방향으로 시급히 개편되어야 할 필요성이 있음을 제시하였다.

The purpose of this study is to present the importance of systematic database education in elementary and secondary schools in Korea. The authors compared the curriculum for database education in elementary and secondary schools of Gyeongsangbuk-do province in Korea with that of Arcola schools in the state of Illinois, US. The database industries of both countries were also compared to suggest the significance of database education in Korea. We have shown that it is urgent to include database education in IT curriculum for elementary and secondary schools in Korea considering importance of database itself as well as the magnitude and growth rate of database industries in 21st century. Contrary to our research results, however, it is shown the IT curriculums of elementary and secondary schools in Korea is hardly adequate to provide systematic database education required in information society. Based on these results, we conclude that IT curriculums should be revised to accommodate systematic database education for elementary and secondary schools in Korea.

키워드

참고문헌

  1. 경상북도교육청(2006). 초 . 중등학교 정보통신기술 교육 운영지침 및 해설서
  2. 경상북도교육청(2006). 정보 생활 1-6. 전남: (주)동화사
  3. 교육부(1997). 중학교 재량활동의 선택과목 교육과정
  4. 교육부(1997). 초중등학교 교육과정(국민공통기본교육과정). 교육부 고시 제 1997-15호 별책 1
  5. 김진선(2001). 우리나라와 외국의 컴퓨터 교육과정 및 교육내용 비교 연구. 석사학위논문, 안동대학교
  6. 김진선 외 2언(2002). 미국의 과학기술표준올 중섬으로 살펴 본 제 7차 컴퓨터 교과교육과정. 컴퓨터교육학회논문지,5(2),1-10
  7. 김판욱 외 8언(2006). 중학교 기술 . 가정1-중학교 기술 . 가정3
  8. 안계성(1998). 우라나라 데이터베이스 산업의 육성방안. 전국도서관대회 주제발표논문집,36,101-121
  9. 이태욱 외 2언(200). 컴퓨터. 서울: (주)두산
  10. 정성봉 외 7언(2006). 고등학교 기술 . 가정. 서울:(주)교학사
  11. 한국데이터베이스진흥센터(2006). 2006 데이터베이스백서. 서울: 한국데이터베이스진흥센터
  12. 한국데이터베이스진흥센터(2006). 2006 데이터베이스 산업 현황 및 전망 보고서
  13. 황종선 외 3언(2005). 정보사회와 컴퓨터. 서울: 박영사
  14. Arcola CDSD#306(n.d.). Curriculum and Content Area Standards. Retrieved October 13,2006,from http://www.arcola.k12il.us
  15. Yahiko Kambayashin저, 권용진 역(2005). Database를 활용한 정보 관리 및 처리. 서울: 홍릉과학출판사