Study on Performance Evaluation of Academic Information Distribution Project in Scientific Technology Field

과학기술분야 학술정보 유통사업 성과평가에 관한 연구

  • 곽승진 (충남대학교 사회과학대학 문헌정보학과) ;
  • 김정택 (충남대학교 사회과학대학 문헌정보학과) ;
  • 박용재 (한국전자통신연구원 사업화전략연구팀)
  • Published : 2007.12.30

Abstract

As country try expand R&D investment and enhance its efficiency to improve the national competitiveness, research is needed to conduct qualitative enhancement and derive progressive future strategy in relation to the academic information distribution project in scientific technology field. In this study, BSC-based performance indicators were applied to an institute that is the representative of domestic academic information distribution institutes in the field of scientific technology to evaluate project performance, and then to analyze portfolio of using such evaluation results. As for the items of evaluation for the performance indicators of academic information distribution project in the scientific technology field, 12 items that includes information resource quality, information service quality, user satisfaction and economically useful value of academic information from four(4) viewpoints such as information resource, information service, user and economic viewpoints. In the portfolio analysis, it was conducted by performance indicators and by elements of the individual performance indicators as well. Based on the results of performance evaluation and portfolio analysis, the improvement method by viewpoints on academic information distribution project of an institute was suggested.

세계 각국은 국가경쟁력 향상을 위해 R&D 투자 확대 및 효율성 제고에 노력하고 있다. 따라서 국내 과학기술분야 학술정보 유통사업도 질적 제고 및 발전적 미래전략 도출을 위한 연구가 필요하다. 본 연구는 국내의 대표적 과학기술 분야 학술정보 유통기관인 A기관을 대상으로 BSC 기반 성과지표를 적용하여 사업성과를 평가하고 평가결과를 이용하여 중요도 및 성과에 대한 포트폴리오 분석을 실시하였다. BSC기반 성과지표의 평가항목은 정보자원관점, 정보서비스관점, 이용자관점, 경제적관점의 4개 관점에서 정보자원 품질, 정보서비스 품질, 이용자 만족도 및 학술정보의 경제적 유용가치 등 12개 항목으로 구성하였다. 포트폴리오 분석에서는 성과지표별 포트폴리오 분석과 더불어 개별 성과지표의 구성요소별 분석을 실시하였으며, 성과평가 및 포트폴리오 분석결과에 기반하여 A기관의 학술정보 유통사업에 대한 관점별 개선방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 조윤희, '대학도서관의 BSC 적용에 관한 연구,' 한국문헌정보학회지, 제40권, 제1호(2006), pp.241-262
  2. 박기석, 배병한, 조규성, 'AHP를 활용한 R&D 부문의 BSC 관점별 가중치 도출,' 한국경영교육학회, 제42권(2006), pp.119-137
  3. 조현연, '대학도서관에서의 BSC 적용에 관한 연구,' 가톨릭대학교 산업경영연구, 제13권(2005), pp.31-57
  4. 조현연, 강구효, '도서관의 BSC 적용을 위한 지표 개발,' 한국회계학회 2005년도 하계학술발표대회 발표논문집, pp.991-1009
  5. 최재황, 곽승진, 김정택, '디지털도서관 서비스의 성과지표 측정 및 적용,' 한국문헌정보학회지, 제41권, 제3호(2007), pp.81-102
  6. Roswitha Poll, 'Measuring the Impact of New Library Services,' 71th IFLA General Conference and Council, August 14th-18th 2005, Oslo, Norway.
  7. Roswitha Poll, 'Impact Measures for Libraries and Information Services,' Library Hi Tech, Vol.24, No.4(2006), pp.547-562 https://doi.org/10.1108/07378830610715419
  8. 설문기간은 2007년 7월 6일부터 23일까지 실시하였으며, 회수된 설문지 86부 중 85부를 중요도 분석에 사용하였다. 설문대상은 A기관 내부전문가 28명과 문헌정보학 교수, 연구기관 실무전문가 등 외부전문가 58명을 대상으로 하였으며, 설문방법은 직접방문설문과 이메일 설문을 병행하였다
  9. 평가대상기관이 운영하는 과학기술분야 학술정보를 제공하는 개별 사이트
  10. 평가대상기관에 대한 이용자의 의존도 및 중요도
  11. Farnell, C.et al., 'The American Customer Satisfaction Index: Nature, Purpose, and Finds,' Journal of Marketing, Vol.60(1996), pp.7-18 https://doi.org/10.2307/1251898
  12. ASCI 및 NCSI의 경우, 고객만족지수 측정을 위해 전반적인 만족도, 기대 불일치 정도, 이상적인 제품 또는 서비스에 대한 비교로 측정하고 있음
  13. $CS^{UVj}^$ (콘텐츠 j에 대한 1인당 유용가치), $UV_{ij}_$ (콘텐츠 j에 대한 i번째 이용자의 유용가치), $VOL_{ij}_$ (콘텐츠 j에 대한 i번째 이용자의 연간 이용건수)
  14. $CS^{UVj}^$ (서비스 j에 대한 1인당 유용가치), $UV_{ij}_$ (서비스 j에 대한 i번째 이용자의 유용가치)
  15. $UV_{j}_$ (콘텐츠 j에 대한 전체 유용가치), $CD^{UVj}^$ (콘텐츠 j에 대한 1인당 유용가치), $Nj$ (콘텐츠 j의 이용자수)
  16. $UV_{j}_$ (서비스 j에 대한 전체 유용가치), $CD^{UVj}^$ (서비스 j에 대한 1인당 유용가치), $N$ (기관 전체이용자수)
  17. $CS^{WTPj}^$ (콘텐츠 j에 대한 1인당 지불가치), $WTP_{ij}_$ (콘텐츠 j에 대한 i번째 이용자의 지불가치), $VOL_{if}_$ (콘텐츠 j에 대한 i번째 이용자의 연간 이용건수)
  18. $CS^{WTPj}^$ (서비스 j에 대한 1인당 지불가치), $WTP_{ij}_$ (서비스 j에 대한 i번째 이용자의 연간 지불가치)
  19. $WTP_{ij}_$ (콘텐츠 j에 대한 전체 지불가치), $CS^{WTPj}^$ (콘텐츠 j에 대한 1인당 지불가치), $Nj$ (콘텐츠 j의 이용자수)
  20. $WTP_{ij}_$ (서비스 j에 대한 전체 지불가치), $CS^{WTPj}^$ (서비스 j에 대한 1인당 지불가치), $N$ (기관 전체이용자수)
  21. 전체 유용가치 = 콘텐츠별 1인당 연간 유용가치 * 콘텐츠별 2006년 이용자 수
  22. 전체 유용가치 = 서비스별 1인당 연간 유용가치 * 서비스별 2006년 이용자 수
  23. 전체 지불가치 = 콘텐츠별 1인당 연간 지불가치 * 콘텐츠별 2006년 이용자 수
  24. 전체 지불가치 = 서비스별 1인당 연간 유용가치 * 서비스별 2006년 이용자 수