사서교사의 교수역량 구성 모형에 관한 연구

A Study on the Teaching Competency Model of Teacher Librarian

  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 발행 : 2007.12.30

초록

본 연구는 사서교사의 교수역량 즉, 수업전문성을 구성하는 요인을 추출하고, 이를 모형화하는데 목적이 있다. 일반교과교사가 갖추어야 할 교수역량에 관한 문헌은 물론 사서교사의 자격기준 에 관한 문헌을 비교 분석하고, 이를 바탕으로 사서교사의 교수역량 모형을 제안하였다. 본 연구에서 제안한 사서교사의 교수역량 모형은 교수-학습 과정을 고려하여 크게 수업 설계, 수업 실행, 수업 평가로 구분하고, 각 단계마다 단독수업과 협력수업으로 구분하여 제시하였다. 본 연구는 향후 사서교사의 연수 프로그램이나 사서교사 양성 대학의 교육 과정을 개편하는데 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.

The purpose of this study is to suggest the construct model of teaching competency in teacher librarian. For this purpose, this study compares and analysis the existing literature of which teaching competency of subject teacher and teacher librarian competency standard. The teaching competency model of teacher librarian was designed with the result of compares and analysis. The suggested model composed of 3 process: (1) instructional design, (2) Instruction Implementation, (3) Instruction evaluation. It is also suggested that construct of isolated instruction and cooperative instruction. This study can be helpful to development a in-service program of teacher librarian and curriculum of Teacher librarian education.

키워드

참고문헌

  1. K. S. Smith, R. D. Simpson, 'Validating Teacher Competencies for Faculty Members in Higher Education:A National Study Using the Delphi Method.' Innovative Higher Education, Vol.19(1995), pp.223-234. :김정환 이계연, '수업의 질 개선을 위한 교수 수업 능력 자기평가 방략에 관한 논리적 고찰,' 교육평가연구, 제18권, 제3호(2005), pp,19-38.
  2. 초 ·중등교육법, 법률 제8577호(일부개정 2007. 08. 03)
  3. 초 ·중등교육법시행령(대통령령 제20116호)에서는 초 ·중등학교의 교과를 정하고 있다. 동법시행령 제43조에의하면 초등학교의 교과를 국어, 도덕, 사회, 수학, 과학, 실과, 체육, 음악, 미술 및 외국어(영어) 등 10개 구성되어 있다.
  4. M. Seriven, 'Duty-Based Teacher Evaluation.' Journal of Personnel Evaluation in Education, Vol.1(1988). pp.315-334
  5. Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium (INTASC), Model Standards for Beginning Teacher Licensing. Assessment and Development: A Resource for State Dialogue(Massachusetts Avenue, NW : INTASC. 1992), pp.6-34. [cited 2007. 10.25]
  6. 배호순, '교수효과평가를 위한 준거체제 탐색 연구.' 교육학연구, 제30권, 제4호 (1992), pp.157-172
  7. 원효헌, '수행중심의 교사평가 영역 및 요소의 분석,' 교육평가연구. Vol.11, No.1(1998), pp.103-126
  8. 백순근 등, '중등학교 교사의 교수역량 구성요인에 대한 이론적 고찰,' 아시아교육연구, 제8권, 제1호(2007), pp.59-63
  9. 노혜란, 최미나, '인적자원개발을 위한 교수 역량 모델 개발,' 직업능력개발연구, 제7권, 제2호(1998). pp,1-24
  10. National Board for Professional Teaching Standards, The Journey to the Top of the Profession Begins in Your Classroom, 2007, [cited 2007. l0.1]
  11. National Board for Professional Teaching Standards, NBPTS Library Media Standards, 2001,
  12. American Library Association and Association for Educational Communications and Technology, Information Power: Building Partnerships for Learning(Chicago and London AASL: AECT, 1998)
  13. 이병기. 정보매체와 교수매체론(경기: 조은글터, 2006), pp.88-89
  14. American Library Association and Association for Educational Communications and Technology, Information Power: Building Partnerships for Learning(Chicago and London: AASL: AECT, 1998), p.48
  15. American Library Association and Association for Educational Communications and Technology, Information Power: Building Partnerships for Learning(Chicago and London: AASL: AECT, 1998), pp.58~73
  16. NCATE Approved, For Initial Programs for School Library Media Specialist Preparation : ALA/AASL Standard, 2003. [cited 2007. 10.1]
  17. NCATE Approved, For Initial Programs for School Library Media Specialist Preparation : ALA/AASL Standard, 2003. [cited 2007. 10.1]10-22
  18. Robert A. Reiser, 'A History of Instructional Design and Technology.' ETR & D, Vol.39, No.2 (2001), pp.57-67
  19. 이병기. 정보매체와 교수매체론(경기: 조은글터, 2006), pp.342-343