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A Study for Visual Style for Feature Animation - A Case of Feature Animation -

극장 판 장편 애니메이션의 시각적 스타일에 관한 연구 -장편애니메이션 'Life is Cool'의 제작사례를 중심으로-

  • 최승원 (Beyond Proscenium, DNA 프로덕션)
  • Published : 2007.09.29

Abstract

The ways of expression are infinite to make animated film. When we compare to live action film, that fact is the actual power that animation only has and is one of the big weapons to appeal to the audience. Nonetheless, techniques to be chosen are monolithic like drawing, 3D computer, and clay when animation maker makes feature animation to screen in movie theatre. It's probably because feature animation must have popularity of visual style and they need to standardize technique about side of making. But popularity in expression does not mean monolithic visual style and making technique. It should be understood about side of artistic value to fascinate public audience. Audience is always eager for new subject, new directing style and new visual style. Monotonous and boring animation cannot but turn away from the audience. So if production does not have artistic value, we cannot expect commercial value and success also even it plans and makes for the feature animation. To create new visual style fnr animation is not only limited to artwork itself but also creation, which is included story and tone of the film and acting style about character. Also making process must be calculated and experimented to actualize that visual style about side of making.

애니메이션을 제작함에 있어 표현에 대한 방식은 실로 무궁무진하며 그것이야말로 실사영화에서는 볼 수 없는 애니메이션만이 가진 표현의 강점이며 관객들에게 어필할 수 있는 최대의 무기중 하나이다. 그럼에도 불구하고 극장 상영을 위한 장편 애니메이션을 제작함에 있어서 제작자들에게 선택되어온 제작기법은 Drawing, 3D Computer, Clay등과 같이 지극히 획일적이다. 상업적인 목적을 가지고 제작된 애니메이션은 시각적인 스타일면에서 대중성을 확보해야 하지만 표현성에서 대중적이라 함은 획일화되어 있는 스타일과 제작기법을 의미하는 것은 아니며 대중을 매료시킬 수 있는 예술성이라는 측면에서 이해되어야 한다. 관객은 항상 새로운 소재, 새로운 연출, 새로운 시각적 스타일을 원한다. 천편일률적으로 파일화 된 애니메이션은 관객들에게 외면 당 할 수밖에 없을 것이다 따라서 상업적인 목적으로 기획, 제작되어진 애니메이션이라 할지라도 작품자체가 예술적 가치를 지니고 있지 못한다면 가시적인 상업적 가치 또한 기대하기 어렵다. 애니메이션을 제작하기 위해 시각적 스타일을 디자인한다는 것은 아트워크 자체에 국한되는 문제가 아니며 작품의 내용과 분위기 그리고 캐릭터가 반영된 움직임의 스타일까지 포함되는 디자인이어야 한다. 여기에 더해 완성된 디자인을 제작적인 측면에서 실현할 수 있도록 제작 프로세스 또한 치밀하게 계산되고 실험되어야 한다.

Keywords

References

  1. 오동일, '막스 플라이셔의 로토스코핑 기법에 대한 미학적 접근' 'Preview' Vol. 2. No. 1(2005), 한국디지털영상학회, 103쪽
  2. 최익환, 최송원, (Life is Cool), CJ Entertainment, DNA Proeudtion, 2007