초록
90년대 초 한국의 건설 경기가 호황을 누리면서 건설현장을 관리할 수 있는 특급기술자에 대한 수요가 커졌었다. 이러한 특급기술자의 수요를 맞추기 위해 정부는 1995년에 기술사 시험에 의하지 않고 단지 경력 년 수만으로 특급기술자 자격을 부여하는 인정기술자제도를 만들었다. 그러나 2000년 이후 특급기술자의 부족 현상은 해소되었고, 그 반대로 특급기술자의 심각한 과잉공급이 초래되었다. 따라서 정부는 인정경력자제도를 폐지(기존의 인정경력자를 인정)하는 개정법을 시행하고 있다. 그러나 여전히 기술인 협회에서는 기존의 인정기술자까지도 인정하지 말아야한다며 대립된 주장을 펴고 있다. 본 연구에서는 이러한 대립 관점에서 시스템 다이내믹스 방법론을 이용하여 수요공급 예측 모델을 통해 정부와 기술인협회 사이의 대립된 주장을 해결할 수 있는 실마리를 제공할 것이다. 본 논문은 각 시나리오를 통해 인정기술자제도의 폐지이전(개정법 이전)과 개정법에 따른 인정기술자제도 폐지 후의 특급기술자의 공급 변화를 비교하고 있으며, 차후의 정책 입안자가 특급기술자의 수요와 공급의 균형을 위한 제안점을 시사하고 있다.
By prosperous condition of construction economy in the early 90s in Korea, the government needed a lot of the qualified professional engineers (PE) to manage the construction site. In order to meet the high demand of P.E., Government has established the admitted engineer systems(AES) in 1995 that give the authority of principal engineers to the admitted engineers who do not take the written examination but have equivalent working experience. Since 2000, professional $engineer^{\circ}{\phi}s$ shortage has been resolved. however, the opposite situation, which is serious over-supply of construction engineers has occurred. Thus, Government announced that would abolish the admitted engineer systems as recognized the existent admitted engineers(about 1,000,000 persons) from 2007. However, Professional Engineers Institution has strongly insisted that Government should not recognize existent admitted engineers. From this point of view, it is critical to make the supply-demand forecast systems as a derivative approach of System Dynamics also, that is useful in comparing the argument between Government and Professional Engineers Institution. This paper describes about principal $engineer^{\circ}{\phi}s$ supply change by admitted engineer system abrogation and suggests the idea to regulate the supply and demand with the improvement of the regal system.