DOI QR코드

DOI QR Code

6차와 7차 교육과정에 따른 고등학교 지구과학 교과서에 사용된 사진과 삽화의 기능 및 구조 비교 분석

Comparative Analysis of the Function and Structure of Photographs and Illustrations Used in High School Earth Science Textbooks of the 6th and 7th National Curriculum

  • 이기영 (강원대학교 과학교육학부 지구과학교육)
  • Lee, Ki-Young (Division of Science Education, Kangwon National University)
  • 발행 : 2007.12.31

초록

사진과 삽화는 현행 과학 교과서에서 핵심적인 시각적 표상 요소이다. 본 연구에서는 6차와 7차 교육과정에 따른 고등학교 지구과학 교과서에 사용된 사진과 삽화의 기능 및 구조를 비교 분석하였다. 기능 분석 결과, 6차와 7차 모두 예시적 기능이 차지하는 비율이 압도적으로 높았으며, 보충적 기능의 비율이 가장 낮았다. 7차의 경우 사진과 삽화의 기능들이 6차에 비해 다양해졌는데, 이것은 지구과학 II 보다는 I에서 보다 두드러지게 나타났다. 특히, 6차에서는 극히 미미하게 나타났던 보충적 기능과 설명적 기능이 7차에서는 증가하였으며, 장식적 기능 또한 전반적으로 증가한 것으로 분석되었다. 구조 분석 결과, 6차에 비해 7차에서 참조가 현저하게 감소하여 본문과의 연계성 면에서 오히려 퇴보한 것으로 분석되었다. 단독 사진이나 삽화에 비해 다중 구성의 비율이 증가한 것으로 나타났으나, 짝이나 연속 구성에서는 발전된 점이 나타나지 않았다. 앞으로의 과학 교과서 개발에서 사진과 삽화의 기능에서 탐구적 기능을, 구조에서 보완적 구성을 추가할 것과 사진과 삽화를 포함한 시각적 표상의 기능과 구조 측면을 과학 교과서 검정 준거로 활용할 것을 논의하였다.

Photographs and illustrations are integral parts of current science textbooks' inscriptions. This study analysed and compared the function and structure of photographs and illustrations used in high school earth science textbooks of the 6th and 7th national curriculum. The findings of the function analysis showed that 'illustrative' function was far superior to other functions in terms of frequency and ratio. The illustrative function varied more in the 7th curriculum textbooks, especially in earth science I. 'Explanatory' and 'complementary' functions, which were relatively ignored in the 6th curriculum, significantly increased in the 7th curriculum textbooks. 'Decorative' function increased on the whole. The results of the structure analysis revealed that indexical reference remarkably decreased in the 7th curriculum textbooks, which means the retrogression of co-deployment with main text. 'Multiple' organized photographs and illustrations significantly increased in the 7th curriculum textbooks, while 'pair' and 'series' organization did not show an increase at all. It was suggested in this study that 'inquisitive' function and 'complementary' organization should be supplemented in terms of both function and structure. Moreover, the functional and structural aspects of scientific inscriptions including photographs and illustrations should be utilized by the certification criteria of science textbooks.

키워드

참고문헌

  1. 교육부, 2000, 교육과정 해설. 교육부, 서울, 244 p
  2. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영, 2004, 고등학교 지구과학 I. 중앙교육진흥연구소, 서울, 267 p
  3. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영, 2004, 고등학교 지구과학 II. 중앙교육진흥연구소, 서울, 347 p
  4. 김은미, 2001, 선 그래프 해석에서 그래프 구성 요소의 관찰 순서와 소요 시간. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 63 p
  5. 김태선, 김범기, 2005, 과학 관련 선 그래프를 해석하는 고등학생들의 발성사고 과정 분석. 한국과학교육학회지, 25(2), 122-132
  6. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍렬, 박용선, 2002, 고등학교 지구과학 I. 천재교육, 서울, 247 p
  7. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍렬, 박용선, 2002, 고등학교 지구과학 II. 천재교육, 서울, 367 p
  8. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철, 2002, 고등학교 지구과학 I. 금성출판사, 서울, 283 p
  9. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철, 2002, 고등학교 지구과학 II. 금성출판사, 서울, 391 p
  10. 김정우, 이승만, 민영기, 소칠섭, 김구, 김정문, 1997, 고등학교 지구과학 I. 지학사, 서울, 271 p
  11. 김정우, 이승만, 민영기, 소칠섭, 김구, 김정문, 1997, 고등학교 지구과학 II. 지학사, 서울, 463 p
  12. 우영균, 곽종흠, 서광수, 김칠영, 1997, 고등학교 지구과학 I. 교학사, 서울, 279 p
  13. 우영균, 곽종흠, 서광수, 김칠영, 1997, 고등학교 지구과학 II. 교학사, 서울, 479 p
  14. 이정아, 맹승호, 김찬종, 2007, 초등 과학 교과서 시각 이미지의 사회-기호학적 분석: '날씨'와 '일기예보'를 중심으로. 한국지구과학회지, 28(3), 277-288 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.3.277
  15. 이진봉, 이기영, 2007, 지구과학 교과서에 사용된 그래프의 유형 및 특징 분석. 한국과학교육학회지, 27(4), 285-296
  16. 이태욱, 박수인, 엄인경, 1997, 고등학교 지구과학 I. 동아출판사, 서울, 255 p
  17. 이태욱, 박수인, 엄인경, 1997, 고등학교 지구과학 II. 동아출판사, 서울, 439 p
  18. 차정호, 김소연, 노태희, 2004, 성역할 고정관념의 측면에서 제7차 교육과정에 따른 중등 과학 교과서의 삽화 분석. 한국과학교육학회지, 24(6), 1181-1188
  19. 한국과학문화재단, 2007, 과학 교과서를 말한다. 인터넷과학신문 사이언스타임즈, URL=http://www.sciencetimes.co.kr
  20. Abraham, M.R., Grzybowski, E.B., Renner, J.W, and Marek, E.A., 1992, Undestanding and misunderstanding of eights graders of five chemistry concepts found in textbook. Journal of Research in Science Teaching, 29 (2), 105-120 https://doi.org/10.1002/tea.3660290203
  21. Ball, D.L. and Feiman-Nemser, S., 1988, Using textbooks and curriculum guides: A dilemma for beginning teachers and teacher educators. Curriculum Inquiry, 18 (4), 401-422 https://doi.org/10.2307/1179386
  22. Bowen, G.M. and Roth, W.-M., 2002, Why students may not learn to interpret scientific inscriptions. Research in Science Education, 32, 303-327 https://doi.org/10.1023/A:1020833231966
  23. Bowen, G.M., Roth, W.-M., and McGinn, M.K., 1999, Interpretations of graphs by university biology students and practising scientists: Towards a social practice view of scientific representation practices. Journal of Research in Science Teaching, 36, 1020-1043 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199911)36:9<1020::AID-TEA4>3.0.CO;2-#
  24. Exline, J.D., Pasachoff, J.M., Simons, B.B., Vogel, C.G., and Wellnitz, T.R., 2001, Science Explorer: Earth Science. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, 807 p
  25. Han, J., 2006, The Various Functions of Inscription in Korean Textbooks. Chemical Education Journal, 9 (2), URL=http://www.juen.ac.jp/scien/cssj/cejrnlE.html
  26. Han, J. and Roth, W.-M., 2006, Chemical Inscriptions in Korean Textbooks: Semiotics of Macro and Micro-world. Science Education, 90 (2), 173-201 https://doi.org/10.1002/sce.20091
  27. Harris, R.L., 1999, Information Graphics: A comprehensive illustrated reference. Oxford University Press, USA, 448 p
  28. Knorr-Cetina, K.D. and Amann, K., 1990, Image dissection in natural scientific inquiry. Science, Technology, and Human Values, 15, 259-283 https://doi.org/10.1177/016224399001500301
  29. Latour, B., 1987, Science in action: How to follow scientists and engineers through society. Open University Press, UK, 271 p
  30. Latour, B., 1999, Pandora's hope: Essays on the reality of science studies. Harvard University Press, UK, 293 p
  31. Lunsford, E., Melear, C.T, Roth, W.-M., Perkins, M., and Hickok, L.G., 2007, Proliferation of Inscriptions and Transformations Among Preservice Science Teachers Engaged in Authentic Science. Journal of Research in Science Teaching, 44 (4), 538-564 https://doi.org/10.1002/tea.20160
  32. Lynch, M. and Woolgar, S. (Eds.), 1990, Representation in scientific practice. MA: MIT Press, Cambridge, UK, 357 p
  33. Myers, G., 1990, Every picture tells a story: Illustrations in E.O. Wilson's Sociobiology. In Lynch, M. and Woolgar, S. (Eds.), Representation in scientific practice. MA: MIT Press, Cambridge, UK, 231-265
  34. Pozzer, L.L. and Roth, W.-M., 2002, Towards a pedagogy of photographs in high school biology textbooks. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA, URL=www.educ.uvic.ca/faculty/mroth/conferences/CONF2002/Photographs.pdf
  35. Pozzer, L.L. and Roth, W.-M., 2003, Toward a pedagogy of photographs in high school biology textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 40, 1089-1114 https://doi.org/10.1002/tea.10122
  36. Roth, W.-M., 1995, Authentic school science: Knowing and learning in open-inquiry laboratories. Kluwer Academic, Dordrecht, The Netherlands, 296 p
  37. Roth, W.-M., Bowen, G.M., and McGinn, M.K., 1999, Differences in graph-related practices between high school biology textbooks and scientific ecology journals. Journal of Research in Science Teaching, 36, 977-1019 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199911)36:9<977::AID-TEA3>3.0.CO;2-V
  38. Tobin, K., 1990, Research on Science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403-418 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17229.x
  39. Wu, H.-K. and Krajcik, J.S., 2006a, Inscriptional practices in two inquiry-based classrooms: A case study of seventh graders' use of data tables and graphs. Journal of Research in Science Teaching, 43 (1), 63-95 https://doi.org/10.1002/tea.20092
  40. Wu, H.-K. and Krajcik, J.S., 2006b, Exploring Middle School Students' Use of Inscriptions in Project-Based Science Classrooms. Science Education, 90 (5), 852-873 https://doi.org/10.1002/sce.20154

피인용 문헌

  1. An Oceanic Current Map of the East Sea for Science Textbooks Based on Scientific Knowledge Acquired from Oceanic Measurements vol.18, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7850/jkso.2013.18.4.234
  2. The Analysis of High School Students' Conceptions on Plate Tectonics vol.35, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.6.484
  3. An Analysis of Gender-Role Stereotype in the Illustrations of Middle School Science Textbooks Developed under the 2009 Revised National Curriculum vol.58, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.2.210
  4. An Analysis of Illustrations in the 2009 Revised Elementary School Science Textbooks: Focus on Functions of Illustrations and Roles on 5E Inquiry Learning Process vol.35, pp.3, 2016, https://doi.org/10.15267/keses.2016.35.3.305