Abstract
For the evaluation of the load carrying capacity of the deteriorated PSC I girder bridge in service load state and the verification of the grade to the reinforcement effect of actual bridge strengthened by external prestressing tendons, the field test using vehicles is applied widely. Because this teat was executed in elastic range, the investigation of the characteristics of behavior caused by live load is only available. And it is impossible to estimate load carrying capacity in limit state and nonlinear behavior after that a crack is appeared. In this study, the 27-year-old prestressed concrete girder bridge is used and various load tests are performed, so we evaluate the behavior characteristics of the bridge in service load state and ultimate load state, and estimate the load carrying capacity of bridge. In addition, the artificial damages are induced from cutting internal tendons, and external tendons is added to strengthen it as much as vanished internal tendons. Next we compare the damage state with the strengthening state. In case of the application of external prestressing method to PSC I girder bridge, the present experiment result may decide more exactly the load carrying capacity of actual bridge, the amount for reinforcement, and the standard of quality control etc. at reinforcement work.
노후된 PSC I 거더교에 대한 내하력 평가 방법과 외부 강선으로 보강된 교량의 성능 평가 및 보강 효과 검증 방법은 재하 차량을 이용한 현장 실험이 많이 사용된다. 하지만 재하 차량에 의한 실험은 탄성 범위 내의 사용하중 상태에서 이루어지므로 활하중에 의한 교량의 거동 특성 분석만 유효하며, 균열하중 이후에 나타나는 비선형 거동과 극한 상태에서의 내하력을 평가하는 것은 불가능하다. 이 실험 연구에서는 27년 동안 공용된 PSC I 거더교를 대상으로 여러 가지 재하 시험을 실시하여 사용하중 및 극한하중에 대한 교량의 거동 특성과 내하 능력을 분석하였다 또한 외부 강선 보강 방법의 보강 효과를 검증하기 위하여 기존 교량의 내부 PS 강선을 절단하여 인위적으로 손실을 유도하고 평가하였으며, 절단된 양 만큼을 외부 강선으로 보강하여 보강 전후의 거동 변화를 비교하였다. 이 실험 결과를 이용하면 PSC I 거더교에 외부 강선 보강 방법을 적용할 경우에 요구되는 기존 교량의 내하력, 요구 보강량, 보강 공사시 품질관리 기준 등을 보다 명확하게 결정할 수 있을 것이다.