인터넷 포탈의 성공적인 분석: 인수합병 사례를 중심으로

The Analyses of Successful Strategy for Internet Portals: From the Analyses of M&A Cases

  • 발행 : 2007.08.31

초록

인터넷을 활용한 비즈니스의 영역이 확대됨에 따라 인터넷 포탈이 주목 받고 있다. 점차 인터넷 포탈이 종합화, 대형화 되어가면서 그 역할 또한 커지고 있다. 이제 고객의 다양한 욕구와 변화된 경영환경 속에서 인터넷 포탈의 성공전략에 대한 논의가 필요한 시점이 되었다. 따라서 본 논문에서는, 인수합병을 통한 인터넷 포탈의 성공요인들을 제시하고자한다. 이를 위하여, 본 연구에서는, 국내외 주요 인터넷 포탈 기업들의 사례를 정성적 연구방법론을 바탕으로 분석하였다. 연구변수로는 인터넷 포탈의 기본적인 성공요인 2가지와 지속적인 성장을 위한 인수합병의 성공요인 3가지를 선정된 사례에 각각 적용하여 분석을 실시하였다. 분석결과, 독점적 컨텐츠를 확보하는 것과 임계점 이상의 가입자 규모를 확보하는 것이 인터넷 포탈의 성공을 위해 동시에 만족되어야 할 가장 중요한 성공요인들임을 확인하였다. 또한, 인수합병의 성공요인 분석을 통해 효율적인 인수합병 방안을 제시하고 있다.

Currently, most of big IT companies attempt to penetrate into Internet portal industry aggressively in order to expand their channels(sale, distribution, marketing, R&D, and so on) and to acquire competitive advantages. Existing Internet portals also have become larger and more complex with continuous developments. Therefore, it is necessary to acquire competitive contents to survive the extreme competition and to satisfy diverse needs of customers. In this paper, we have done qualitative analyses on the cases of domestic and foreign major Internet portals which have acquired contents through of M&A and strategic alliances. In our analyses, we identify five factors crucial to the successes and failures of Internet portals. From the analyses, we find that the acquisition of UCC based contents and subscribers over the critical mass point are the two most important factors that should be simultaneously satisfied for the successful M&As. Additional analyses suggest how to acquire synergy effects from successful M&As.

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