A Case Study on BPM based Strategic Performance System Design and Implementation in Korean Ministry of Information and Communication

정보통신부 BPM 기반의 전략적 성과관리 설계 및 적용사례분석

  • Published : 2007.04.30

Abstract

The Balanced Scorecard is known as an integrated performance management framework that helps enterprise to translate strategic objectives into relevant performance measurement within an organization. In recent years, the importance of framework development, implementation and deployment of Balanced Scorecard and Strategic Enterprise Management system have realized its value in public sectors performance management systems. However, the public domains can be characterized as non-profit organizations involving diverse stakeholders which may provoke obstacles to proper implementation. This paper offers an insight into strategic performance management systems design and implementation in Ministry of Information and Communication in Korea. The paper evaluated a number of key guidelines to understand the complexity of strategic performance management design and implementation to be successful in delivering strategic goals in public sector.

최근 중앙부처 및 지방자치단체 등 공공부문에서 성과관리의 중요성이 강조되면서 BSC 등의 성과관리 시스템 구축이 활발히 진행되고 있다. 그러나 민간부문과 달리 공공부문은 비영리 조직이라는 특성상, 그리고 다양한 이해관계자들이 존재하기 때문에 성과관리 시스템 구축 시 많은 어려움이 있다. 본 연구의 목적은 정보통신부의 전략적 성과관리 시스템에 대한 연구를 통해, 업무특성에 맞는 성과관리 시스템 구축에 대한 선진사례를 도출하여, 공공부문에서 BSC 등의 성과관리 시스템을 구축 시 발생하는 문제점들에 대해 효과적으로 대처하고 벤치마킹 할 수 있는 방안을 제공하는데 있다. 사례대상 공공기관(정보통신부)의 성과관리 연구는 국내 공공부서에 적합한 성과관리 방법론 도입과 시스템 구축에 효과적인 지침서가 될 수 있을 것이며, 현재 공공부문에서 BSC를 구축 할 때 발생하는 여러 문제들에 대하여 효과적인 방안을 제시할 수 있다는 데에 연구의 의의를 둘 수 있다.

Keywords

References

  1. 김종욱, 이정섭, 'B2C 전자상거래에서 고객만족의 선행요인과 재구매의도에 미치는 영향에 관한 연구: 기술수용-고객가치-신뢰 이론의 통합 모델', 경영학연구, 제34권, 제4호, 2005, pp. 1195-1228
  2. 고영선, 윤희숙, 이주호, '공공부문의 성과관리 연구보고서 Performance Management in the Public Sector', 한국개발연구원 보고자료, 2004. 10. 19
  3. 김희경, 'BSC 실천 매뉴얼', 시그마인사이트컴, 2001
  4. 디지털타임스, '공공부문 BSC시장 활짝 핀다', 디지털타임스, 2005. 3. 3
  5. 정보통신부, '정보통신부 업무 혁신 계획', 2003
  6. 정보통신부, '정보통신부 공통혁신과제 추진실적 보고서', 2005
  7. 정보통신부, '정보통신부 직무성과 통합관리표', 2006
  8. 정보통신부, '정보통신부 표준정책프로세스', 2006
  9. 중앙인사위원회, '직무성과계약제와 BSC의 방법론 비교', 2005
  10. 윤웅서, 이승현, 임춘성, '조직행동이론 기반의 BSC 학습과 성장 시각 영역 및 IT KPI 개발 에 관한 연구', 한국경영과학회, 2004 춘계학술대회
  11. Benbasat, I., Goldstain, D.K. and Mead, M., 'The Case Research Strategy in Studies of Information Systems', MIS Quarterly, Vol.11, No.3, 1987, pp. 369-386 https://doi.org/10.2307/248684
  12. Thor, C.G., 'The Evolution of Performance Measurement in Government', Journal of Cost Management, May-June, 2000, pp. 18-26
  13. Niven, P.R., 'Balanced Scorecard Step-by Step for Government and Nonprofit Agencies', John Wiley & Sons, 2003
  14. Kaplan, R.S., and Norton, D.P., 'The Balanced Scorecard-Measures that Drive Performance', Harvard Business Review, January-February, 1992, pp. 71-79
  15. Kaplan, R.S., and Norton, D.P., 'Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System', Harvard Business Review, January-February, 1996, pp. 75-85
  16. Kaplan, R.S., and Norton, D.P., 'Having trouble with Your Strategy? Then Map It', Harvard Business Review, September-October, 2000, pp. 3-11
  17. Kaplan, R.S., and Norton, D.P., 'Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management', Accounting Horizons, Vol.15, Issue 2, 2001, pp. 147-160 https://doi.org/10.2308/acch.2001.15.2.147
  18. Kaplan, R.S., and Norton, D.P., 'The Balanced Scorecard and Nonprofit Organizations', Balanced Scorecard Report, 2002
  19. Kaplan, R.S., 'Strategic Performance Measurement and Management in Non profit organizations', Nonprofit Management and Leadership, Vol.11, Issue 3, July, 2003, pp. 353-370 https://doi.org/10.1002/nml.11308
  20. Kaplan, R.S., and Norton, D.P., 'Measuring the Strategic Readiness of Intangible Assets', Harvard Business Review, January-February, 2004, pp. 52-63
  21. Yin, R.K., 'Case Study Research: Design and Methods', Applied Social Research Methods Series, Vol.5, Sage Publication, 1984