References
- 강병서, 인과분석을 위한 연구방법론, 무역출판사, 1999
- 구자철, 이상철, 김남희, 서영호, "모바일뱅킹에서의 사용자 수용요인 : 확장된 TAM과 Trust를 이용한 실증연구", 경영정보학연구, 제16권, 제2호(2006), pp.159-181
- 권오정, 김진영, "인텔리전트 아파트 거주자의 홈 오토메이션 시스템 사용현황과 만족도", 대한가정학회지, 제43권, 제12호(2005), pp.29-41
- 김계수, New Amos 7.0 구조방정식모형분석, 한나래, 2007
- 김창환, 디지털 홈네트워크 발전 동향, 전자부품연구원, 2005
- 김효정, 한창희, 서보밀, 김근종, "모바일 게임 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 한국전자거래(CALS/EC)학회지, 제10권, 제1호(2005), pp.1-19
- 노미진, 정경수, "서비스 특성, 사용자 특성, 기술 특성이 모바일 서비스 수용에 미치는 영향", 한국산업경영학회 발표논문집, (2006), pp.589-610
- 박관희, "온라인 쇼핑몰의 사용의도에 영향을 미치는 선행변수에 관한 통합연구 : 기술수용모델(TAM)2의 확장 모델", 정보시스템연구, 제15권, 제4호(2006), pp.55-72
- 박영근, 김판준, 황태수, "주거환경이 주거선택기준, 가치, 만족, 애호도에 미치는 영향에 관한 연구", 주택연구, 제14권, 제2호(2006), pp.145-173
- 배병렬, 구조방정식모델 이해와 활용, 도서출판 대경, 2002
- 심우갑, 길성호, "주거환경 계획의 형태적 접근방법에 관한 연구", 대한건축학회논문집, 제5권, 제5호(1989), pp.11-23
- 오상현, 김상현, "기술수용모델의 확장과 인터넷뱅킹 이용행동에 관한 연구 : 신뢰와 적합성의 역할을 중심으로", 경제연구, 제24권, 제1호(2006), pp.175-225
- 우윤석, "우리나라 유비쿼터스 주택의 현황과 정책방향에 대한 탐색적 연구", 주택연구, 제13권, 제2호(2005), pp53-77
- 이건창, 강병욱, 서보밀, 김종욱, "인터넷 쇼핑몰이 갖는 품질요인이 사용자 신뢰와 수용에 미치는 영향에 대한 연구", 경영과학, 제22권, 제1호(2005), pp.27-46
- 이상근, 박석두, 송영일, "휴대폰 사용의도에 영향을 미치는 요인들에 관한 국가별 비교연구", 대한경영학회지, 제18권, 제6호(2005), pp.2509-2540
- 이상배, 김용겸, 김인호, "정보시스템 요원의 정보윤리 실천의도에 영향을 미치는 요인간 관계연구", 경영학연구, 제33권, 제2호(2004), pp.375-422
- 이상열, "공동주택 이주동기상의 주거만족도 결정요인에 관한 연구 : 수도권 일반아파트와 임대아파트를 중심으로", 건국대 대학원 박사학위논문, 2004
- 이성호, 김동태, "모바일 콘텐츠의 유비쿼터스 속성이 소비자 수용에 미치는 영향에 관한 연구", 대한경영학회지. 제19권, 제2호(2006), pp.651-678
- 이정섭, "지식경영시스템의 사용자 수용과 선행요인에 관한 연구", 성균관대학교 박사학위논문, 2003
- 이종호, 신종국, 김미혜, 공혜경, "인터넷 자기효능감으로 인한 웹쇼핑에 대한 태도와 구매행동의도에 관한 연구", 마케팅과학연구, 제10집(2002), pp.1-26
- 이훈영, 이훈영교수의 마케팅조사론 2판, 도서출판 청람, 2006
- 이희상, 한현수, 노승종, 홈네트워크 산업의 비즈니스 모델과 전략적 제휴 : 분석과 제안, 경영과학, 제23권, 제3호(2006), pp.157-182
- 정보통신연구진흥원, IT 차세대 성장동력 기획보고서(홈네트워크 편), IITA, 2005
- 한국홈네트워크 산업협회, "국내 및 해외 홈 네트워크 산업 현황과 미래발전전략", 진한 엠엔비, (2005)
- 함유근, 안준모, 이석준, "확장된 기술수용모델에 따른 그룹웨어의 사용의도에 영향을 미치는 요인", Journal of Information Technology Applications & Management, 제 13권, 제4호(2006), pp.89-107
- Anderson J. C. and D. W. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice : a Review and Recommend Two-Step Approach", Psychological Bulletin, Vol.103, No.3(1988), pp.412-423
- Bhattacherjee, A., "Understanding Information Systems Continuance : An Expectation- Confirmation Model", MIS Quarterly, Vol.25, No.3(2001), pp.351-370 https://doi.org/10.2307/3250921
- Byrne, Barbara M., Structural Equation Modeling with AMOS : Basic Concepts, Application and Programming, LEA, 2001
- Davis F. D., R. Bagozzi, and P. R. Warshaw, "Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace", Journal of Applied Social Psychology, Vol.22 (1992), pp.1111-1132 https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1992.tb00945.x
- Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol.13, No.3(1989), pp.319-340 https://doi.org/10.2307/249008
- Davis, F. D., R. P. Bagozzi. and P. R. Warshaw, "User Acceptance of Computer Technology : A Comparison of Two Theoretical Models", Management Science, Vol.35, No.8(1989), pp.982-1003 https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- Farhoomand, A. F. and D. H. Drury, "Factors Influencing Electronic Data Interchange Success?", Association for Computing Machinery, Vol.27, No.(1996), pp.45-57
- Fornell, C. and D. F. Lacker, "Evaluating Structural Equation Models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18, No.1(1981), pp.39-50 https://doi.org/10.2307/3151312
- Gefen, D., "TAM or Just Plain Habit : A Look at Experienced Online Shoppers", Journal of End User Computing, Vol.15, No.3(2003), pp.7-24
- Gefen, D., Karahanna, E. and D. W. Straub "Trust and TAM in Online Shopping : An Interacted Model", MIS Quarterly, Vol.27, No.1(2003), pp.51-90 https://doi.org/10.2307/30036519
- Hair, J. F. Jr., R. E. Anderson, R. L. Tathan. and Black, W. C., Multivariate Data Analysis with Reading, 5th ed., Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1998
- Heijden H. V. D., "Factors infulencing the usage of websited : the case of a generic portal in The Netherlands", Information & Management, Vol.40(2003), pp.541-549 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(02)00079-4
- Hoffman, Donna L. and Thomas P. Novak, and Marcos Perlta, "Building Consumer Trust in Online", Communications of the ACM, Vol.42, No.4(1999), pp.50-56
- Hsu, Chin L. and Hsi P. Lu, "Why do people play on-line games? An extended TAM with social influences and flow experience", Information & Management, Vol.41(2004), pp.853-868 https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.014
- Joreskog, K. G. and D. Sörbom, LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language, Scientific Software International, 1996
- Lin. J. C. and H. Lu., "Towards and Understanding of the Behavioral Intention to Use a Web Site", International Journal of Information Management, Vol.20(2000), pp.197-208 https://doi.org/10.1016/S0268-4012(00)00005-0
- Moon J. W and Y. G. Kim, "Extending the TAM for a World-Wide-Web context", Information & Management, Vol.40 (2003), pp.217-230
- Moore, G. C. and Benbasat, I., "Development of an Instrument to Measure Perceptions of Adopting an Information Technology Innovation", Information System Research, Vol.92, No.3(1991), pp.192-222
- Mulaik, S. A., James, L. R., van Alstine, J., Bennett, N., Lind, S. and C. D. Stilwell, "Evaluation of Goodness-of-Fit Indices for Structural Equation Models", Psychological Bulletin, Vol.105, No.3(1989), pp.430-445 https://doi.org/10.1037/0033-2909.105.3.430
- Pavlou, P., "Consumer Acceptance of Electric Commerce Integrating Trust and Rust with Technology Acceptance Model", International Journal of Electric Commerce, Vol.7, No.3(2003), pp.101-134 https://doi.org/10.1080/10864415.2003.11044275
- Pikkarainen T., K. Pikkarainen, H. Karjaluoto, and S. Pahnila, "Consumer acceptance of online banking : an extension of the technology acceptance model", Internet Research, Vol.14, No.3(2004), pp.224-245 https://doi.org/10.1108/10662240410542652
- Ruth Cristopher J., "Applying a Modified Technology Acceptance Model to Determine Factors Affecting Behavioral Intentions to Adopt Electronic Shopping on the WWW : A Structural Equation Modeling Approach", Doctoral Disseratation, University of Drexel, 2000
- Sharma, S., Applied multivariate techniques, New York : Wiely, 1996
- Smith, Jeff H., Sandra J. Milberg, and Sandra J. Burke, "Information Privacy : Measuring Individuals' Concerns about Organizational Practices", MIS Quarterly, June(1996), pp.167-196
- Suh, M. and Han, I., "Effect of Trust on Customer Acceptance of Internet Banking", Electronic Commerce Research and Application, Vol.1, No.3(2002), pp.247-263 https://doi.org/10.1016/S1567-4223(02)00017-0
- Taylor, S. and P. A. Todd, "Understanding Information Technology Usage:A Test of Competing Models", Information Systems Research, Vol.6, No.2(1995), pp.141-176
- Thompson, R., "Extending the Technology Acceptance Model with Motivation and Social Factor", Association for Information System-American Annual Conference Baltimore, Maryland, 1998
- Tornatzky, L and K. Klein, "Innovation Characteristics and Innovation Adoption Implementation : A Meta-Analysis Findings", IEEE Transaction on Engineering Management, Vol.29, No.1(1982), pp.28-45
- Trice, Andrew W. and Michael E. Treacy, "Utilization as a Dependent Variable in MIS Research", Database, Fall-Winter (1988), pp.33-41
- Venkatesh, V., "Determinants of Perceived ease of Use: Integrating Control, Intrinsic Motivation, and Emotion into the Technology Acceptance Model", Information Systems Research, Vol.11, No.4 (2000), pp.342-365 https://doi.org/10.1287/isre.11.4.342.11872
- Yu, J., I. Ha, M. Choi, and J. Rho, "Extending the TAM for a t-commerce", Information & management, Vol.42, No.7 (2005), pp.965-976 https://doi.org/10.1016/j.im.2004.11.001