Application of Analytic Hierarchy Process to the Performance Management of University Organization

대학조직의 성과관리를 위한 계층분석과정의 적용

  • 이형석 (삼육대학교 디지털경영학부) ;
  • 김논중 (삼육대학교 경영대학원)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

This study is to apply of AHP to the performance management of university organization. Especially, in the present study, the authors modeled performance evaluations for S university administration hierarchically and analyzed the weights of those. The domains of performance evaluations were divided in five domains: strategy, resource management, process, finance management, and customer management, referred to the viewpoints of BSC. The results of analysis revealed that strategy was the most important element of evaluation in the first stage and except for strategy and finance management which consist of the single element of evaluation respectively in the second stage, the efficiency of administration supporting service was the important element of evaluation. The weights of performance evaluations, however, revealed in different as the class of position. Finally this study showed that the weights of performance evaluations computed in the present study can be used as those of evaluation indices for S university administration.

Keywords

References

  1. 강선보, '정보화사회의 대학교육 발전방향', 한국교육학연구, 제8권, 제2호(2002), pp.7-24
  2. 김길룡, '대학행정관리직 능력개발의 방향', 교육문제연구소 논문집, 제16권(2000), pp.37-66
  3. 김진실, 나승일, 'AHP 방법을 적용한 전문대학 전공수업 평가준거의 가중치 결정', 직업교 육연구, 제23권, 제3호(2004), pp.45-66
  4. 김진실, 나승일, '전문대학 수업평가 준거 개발', 제35권, 제4호(2003), pp.193-209
  5. 김향자, 'AHP에 의한 관광정책 우선순위 설정에 관한 연구', 관광학연구, 제22권, 제2호 (1998), pp.367-374
  6. 김형준, 김영민, 'AHP를 이용한 전력공급원 구성비율 설정에 관한 연구', 경영과학, 제13 호(1996)
  7. 박한나, 한경수, '계층화 분석과정(AHP)을 활용한 패밀리레스토랑의 인력관리', 외식경영 연구, 제5권, 제3호(2002), pp.43-64
  8. 박해근, 김육덕, 'BSC 성과지표와 보상의 연계', 한국관리회계학회 하계학술발표회 논문 집, (2006), pp.1-17
  9. 박해근, '기업전략 실행을 위한 BSC 전략지 도', 경영경제, 제38권, 제1호(2005)
  10. 류문찬, 'AHP에 의한 대학 기숙사 식당의 위탁사업자 선정모형', 경상논집, (2004)
  11. 신영진, 김성태, '정보보호정책의 전략적 우선 순위 분석(AHP기법을 이용한 정책비교를 중 심으로)', 한국정책학회보, 제13권, 제3호(2004), pp.29-63
  12. 오윤석, 정순여, '외식산업의 성과측정항목의 가중치 개발 : 국내 패밀리레스토랑을 중심으 로', 외식경영연구, 제7권, 제2호(2004), pp. 125-145
  13. 이경구, 정행규, '사립전문대학의 경영분석 지수 표에 적용할 지표의 개발', 동의논집, (2004)
  14. 이난경, '교육기관에서의 고객만족경영을 위한 고객정보 분석 : S전문대학 사례를 중심으로' 제22권(1996), pp.275-289
  15. 이남주, 김재석, 김강, '이랜드의 균형성과표 구축 및 실행 사례', 서강경영논총, 제13권, 제2호(2002), pp.229-243
  16. 이선표, 윤종원, '균형성과표와 서비스 품질에 대한 연구', 세무와 회계저널, 제7권, 제2호 (2006), pp.213-233
  17. 이영찬, 이정식, 문필재, '시스템적 접근방법 을 이용한 조교시스템 설계에 관한 연구', 서강논집, 제10집(1996)
  18. 이정훈, 김태균, 'BSC 설계 및 구현 적합성에 대한 실증적 검증 : 5개사 사례를 중심으로', 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, (2004), pp.886-893
  19. 이형석, '계층적 의사결정과정에 의한 패밀리 레스토랑 선택요인 연구,' 경영연구, 제19권, 제3호(2004), pp.1-19
  20. 장현기, 'AHP를 활용한 EVA목표 배분 방법 에 관한 연구', 연세대학교 석사학위논문, (1999), pp.18-19
  21. 정재삼, 장정훈, 윤희숙, 김지심, '전략적 인적 자원관리의 성과측정을 위한 HR Scorecard 적용사례 분석', 기업교육연구, 제8권, 제2호 (2006), pp.5-26
  22. 조근태, 봉순욱, 권철신, 리더를 위한 의사결정, 동현출판사, 2000
  23. 한국교육평가센터, 대학경영의 원리와 진단. 대학의 조직과 운영 편, 2005
  24. Fisher. J., 'Use of Non-Financial Performance Measures,' Journal of Cost Management, Vol.6, No.1(1992), pp.31-33
  25. Kaplan, R.S. and D.P. Norton, 'The Balanced Scorecard-Measures that Drive Performance,' Harvard Business Review, Vol. 70, No.1(1992), pp.71-79
  26. Kaplan, R.S. and D.P. Norton, The Balanced Scorecard : Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston, 1996, p.197
  27. Newwing, R., 'Wake up the Balanced Scorecard,' Management Accounting, Vol.73, No.3(1995), pp.22-25
  28. Parker, C., 'Performance Measurement,' Work Study, Vol.49, No.2(2000), pp.62-66
  29. Saaty, T.L., 'How to Make a Decision : The Analytic Hierarchy Process,' Interfaces, Vol.24, No.6(1994), pp.19-43 https://doi.org/10.1287/inte.24.6.19
  30. Scheiderman, A. M., 'Why Balanced Scorecard Fail,' Journal of Strategic Performance Measurement, January Special Edition(1999), pp.6-11
  31. Sim, K.L. and H.C. Koh, 'Balanced Scorecard : A Rising Trend in Strategic Performance Measurement,' Measuring Business Excellence, Vol.5(2001), pp.41-51
  32. Stewart, R.A. and S. Mohamed, 'Utilizing the Balanced Scorecard for IT/IT Performance Evaluation in Construction,' Construction Innovation, Vol.1(2001), pp.147-163 https://doi.org/10.1191/147141701128463