DOI QR코드

DOI QR Code

알루미늄 보강판의 압축 최종강도 붕괴 해석

Collapse Analysis of Ultimate Strength for the Aluminium Stiffened Plate subjected to Compressive Load

  • 박주신 (오사카대학원 선박해양공학과) ;
  • 고재용 (목포해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 김윤영 (목포해양대학교 학술연구)
  • Park, Joo-Shin (Graduate school of Engineering, Osaka University) ;
  • Ko, Jae-Yong (Faculty of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Yun-Young (MOEHRD-KRF, Mokpo National Maritime University)
  • 발행 : 2007.12.31

초록

일반적으로 선박 및 해양구조물에서 사용하고 있는 고강도 알루미늄 재료들은 일반 강재에 비해서 많은 이점들을 가지고 있다. 이러한 알루미늄 재료들은 여러 분야에 걸쳐서 폭넓게 사용되고 있으며, 특히, 초고속 선박의 선체와 갑판부에 많이 이용되어지고 있고, 교량구조물에 사용되는 박스 거더, 그리고 해양구조물의 갑판부와 선측구조에도 널리 이용되고 있다. 이러한 알루미늄 구조는 전체적인 구조부재의 중량을 감소하게 하면서 선속의 증가를 가져온다. 일반적인 강구조물의 응력-변형률 관계와 비교하여 보면, 용접가공에 의하여 발생되는 열영향부의 존재로 인하여 상당히 다르게 나타난다. 왜냐하면, 강구조물에 비해 열전도율이 높아서, 열영향부(heat affected zone, HAZ)의 영향이 크게 작용하기 때문이다. 본 논문에서는 종방향 압축하중을 받는 알루미늄 보강 판넬의 최종강도 특성에 대하여, 열영향부의 범위를 변화한 유한요소해석을 통하여, 열영향부의 범위와 파굴 및 최종강도 거동의 관계에 대해서 고찰하였다.

The use of high-strength aluminum alloys for ship and offshore structure generally has many benefits compared to the structural steels. These materials are used widely in a variety of fields, especially in the hull and deck of high speed craft, box-girder of bridges, deck and side plates of offshore structure. The structural weight can be reduced using these aluminum structure, which can enable high speed The characteristics of stress-strain relationship of aluminum structure are fairly different from the steel one, because of the influence of Heat Affected Zone(HAZ) by the welding processing. The HAZ of aluminum is much wider than that of steel with its high heat conductivity. In this paper, the ultimate strength characteristics of aluminum stiffened panel subjected to axial loading, such as the relationship between extent of HAZ and the behavior of buckling/ultimate strength, are investigated through the Finite Element Analysis with varying its range.

키워드

참고문헌

  1. 박주신, 고재용(2007), "횡하중을 고려한 선체보강판넬의 압축 붕괴거동에 관한 연구", 한국항해항만학회지, pp.235-245. https://doi.org/10.5394/KINPR.2007.31.3.235
  2. Aalberg, A., Langseth, M., and Malo, K. A., (2001) "Ultimate strength of aluminium plates", Norweigian University of Science and Technology, Department of Structural Engineering.
  3. ANSYS Inc(2000), "ANSYS theory manual - "Nonlinear buckling problem", Chapter 3, Part4, pp. 120-132.
  4. Hopperstad, O. S, Langseth, M., Hanssen, L.,(1998), "Ultimate compressive strength of plate elements in aluminium", correlation of finite element analyses and tests, Thin-walled structure, 29, pp.31-46.
  5. Paik, J. K. and Duran, A. (2004), "Ultimate strength of aluminium plates and stiffened panels for marine applications", Marine technology, Vol.41, No.3, pp.108-121.
  6. Paik, J. K. et al. (2005), "Ultimate limit state design technology for aluminium multi-hull ship structures", Transactions SNAME, Vol.113, pp.1-36.
  7. Paik, J. K. et al.(2006), "Mechanical buckling collapse testing on aluminium stiffened plate structures for marine applications, World maritime technology conference, 6-10 March, London, pp.1-15.
  8. Rigo, P., Sarghiuta, R., and Estefen, S. et al. (2004), "Sensitivity analysis on the ultimate strength of aluminium stiffened panels", Marine structures, Vol.16, pp.437-468 https://doi.org/10.1016/j.marstruc.2003.09.002
  9. Zha, Y., Moan, T. (2001), "Ultimate strength of stiffened aluminium panels with predominantly torsional failure modes", Thin-Walled Structures, Volume 39, Issue 8, pp. 631-648. https://doi.org/10.1016/S0263-8231(01)00027-1
  10. Zha, Y., Moan, T., Hanken, E.(2000), "Expemental and numerical study of torsional buckling of stiffeners in aluminium panels", Proc. of 5th International Conference ISOPE, Seattle, May, pp. 249-255.