지역혁신을 위한 특화교육트랙 교과과정의 개발

Specified-Track Curriculum Development for Regional Innovation

  • 홍철현 (부산대학교 부산권기계부품산업혁신인력양성사업단) ;
  • 임오강 (부산대학교 기계공학부) ;
  • 박원규 (부산대학교 기계공학부) ;
  • 한명철 (부산대학교 기계공학부)
  • 발행 : 2007.12.30

초록

본 논문에서는 지역균형발전의 일환으로 실시된 지방대학 혁신역량 강화사업(New University for Regional Innovation, NURI) 중 부산권 기계부품산업 혁신인력 양성사업단(Busan Educational Alliance of Mechanical Engineering, BEAM)에서 시행중인 지역대학간 공동강의 시스템인 첨단기계부품 특화교육트랙을 통한 교육효과와 교과과정 개선의 질적 향상방안을 제시하였다. 트랙은 사업단 소속 4개 대학의 기계공학부(과)가 공동주관하며, 각 대학의 특화된 교육과정(첨단기계, 환경기계, 해양기계, 기반기계)을 중심으로 상호학점 인정을 통한 교과과정으로 편성되었다. 2005년 동계학기부터 현재까지 3차례의 계절학기를 통하여 실시되었으며, 2년간 총 486명의 학생이 각 트랙과목을 수강하였다. 그 결과 새로운 시대적 요구사항과 학습의 효율성을 동시에 수용하는 성과중심 및 수요자중심의 교육내용으로 국내 최초의 전공별 지역공동강의 제도를 정착시켰으며, 트랙 실시 이전인 2005년 대비 8.5%의 졸업생 취업률 향상과 기업체 임직원을 대상으로 실시된 설문조사에서 전년대비 9.4%의 수요자 만족도 향상의 성과를 거두었다. 또한, 지역대학간의 교류를 통한 인적 네트워크의 확대라는 긍정적인 결과를 얻을 수 있었다.

This paper aims to present the ways to maximize educational effects and facilitate a curriculum renovation through the Specified Track Curriculum Development, a joint lecture system among local universities which is implemented by Busan Educational Alliance of Mechanical Engineering (BEAM) as part of New University for Regional Innovation(NURI), a government-sponsored project to facilitate a balanced regional development of Korea. The Specified Track Curriculum is a unified governing body joined by 4 universities of mechanical engineering departments with an emphasis on their specified academic fields(advanced hightech, environmental, marine and foundational machinery sectors), And the universities mutually recognize academic credits. The track (Specified-Track Curriculum) was carried out three times from winter semester in 2005 to the present and 486 students took the track course for two years. As a result, the track laid out a foundation for the first local joint lecture system in korea with the performance-oriented and students-tailored education, meeting needs of the new era and training efficiency. The graduates' employment rose to 8.5%, compared with that of 2005. According to recent survey conducted on companies employing the graduates, the satisfaction with the graduates' performance marked 9.4% improvement. The track also contributed to expanding human networks, facilitating the educational exchange of local universities.

키워드

참고문헌

  1. 박양호(2001). 분권과 혁신을 향한 지역균형발전방안. (사)대구사회연구소, 제14회 분권혁신정책 세미나 발표자료
  2. 반상진(2006). NURI 사업 중간평가 방향모색 토론회 발표자료
  3. 채원호(2001). 수도기능이전론. 영남지역발전연구, 27, 51-69
  4. 최항순(1998). 공학교육의 새로운 방향. 대한조선학회, 35(3), 31-34
  5. 교육인적자원부, 한국학술진흥재단(2006). 누리사업정책자료집 III
  6. 국가균형발전위원회(2004). 국가균형발전 5개년 계획 자료집
  7. 부산대학교 기계공학부(2005). 부산광역권 기계부품산업 고도화 혁신인력 양성사업 신청서
  8. (사)한국공학교육인증원(2006). 지역순회 간담회 발표자료
  9. 부산상공회의소(2002). 부산상공연감
  10. 통계청 통계정보시스템(KOSIS). [On-line]. http://www.nso.go.kr, http://cafe.naver.com/landind.cafe? iframe_url=/ArticleRead.nhn%3Farticleid=2350