Analysis of Design Pattern of Engineering Design Curriculum

공학설계 교육과정의 설계방식 분석 - P대학 공학설계 교육과정을 중심으로 -

  • Lee, Eun-Hwa (Center for Teaching & Learning, Pusan National Univ.) ;
  • Bae, Won-Byong (School of Mechanical Engineering, Pusan National Univ.)
  • 이은화 (부산대학교 교수학습지원센터) ;
  • 배원병 (부산대학교 기계공학부)
  • Published : 2007.09.30

Abstract

This study was carried out to analyze the design pattern on engineering design curriculum P University based on the curriculum design model. For this study, the relation model between organizational factors by Drake & Burns(2004) and university curriculum design pattern Toohey(1999) were used as a frame of the analysis. From the analysis, we confirmed following results. Firstly, the relation between the subjects in the engineering design curriculum was designed to acquire the knowledges of facts, topics, and concepts and then to improve low-level skills, broad-range skills, and high-level skills related to engineering design sequently. Secondly, the design pattern of the engineering design curriculum analyzed in this paper is project and problem based structure. This result will be useful for reviewing and improving the relation between engineering design curriculum.

본 연구에서는 교육과정 설계모형에 기초하여 기계공학부의 전공교육과정 중 공학설계 교육과정의 설계방식을 분석하고자 하였다. 이를 위하여 Drake & Burns(2004)가 제시한 교육과정 조직요소간의 관계모형과 Toohey(1999)의 대학교육과정 설계유형을 분석의 틀로 활용하였다. 교육과정의 조직요소간의 관계와 설계유형을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정 조직요소간의 관계는 각 과목의 교육목표를 달성하기 위하여, 설계의 구체적 정보, 주제와 주요 개념의 순서로 관련된 지식을 습득하고, 공학설계에 관련된 기초기능, 범학문적 기능과 고급 기능을 순차적으로 향상시킬 수 있게 설계되어 있다. 둘째, 분석대상인 창의적 공학설계, 설계 및 제작과제와 졸업설계 및 제작과제의 교육과정 설계유형은 프로젝트, 탐구, 문제 중심설계의 형태를 취하고 있다. 본 연구결과는 공학설계 교육과정의 교육내용들 간의 연계성을 검토하기 위한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강현석, 이경섭(1999). 교육과정 설계상의 주요 쟁점 분석. 교육과정연구, 17(1) : 137-165
  2. 금은주(2001). 문제중심학습 가정과 수업이 자아효능감에 미치는 효과: 고등학교 가족관계 영역을 중심으로. 중앙대학교 석사학위논문
  3. 김대현, 김석우(2005). 교육과정 및 교육평가. 서울: 학지사
  4. 김대현, 이은화(2005). 대학교육과정의 구조적 특성에 관한 연구 교육학과 교육과정을 중심으로. 한국교육, 32(2) : 217-246
  5. 산업자원부(2002) 산업기술인력 수급종합대책. 2002년 6월
  6. 안덕선(2005). 의학교육과 자기주도적 학습-Problem Based Learning-. 명강의를 위한 교수법세미나 발표자료 부산대학교 교수학습지원센터
  7. 오만록(1999). 구성주의에 근거한 문제중심 학습(PBL)이 학업성취와 정의적 특성에 미치는 효과. 고려대학교 박사학위논문
  8. 전성연(1995). 대학의 교육과정과 수업. 서울: 학지사
  9. 정혜영(2001). 문제중심학습(PBL)이 청소년 소비자능력에 미치는 효과: 중학교 가정과 '소비생활' 단원을 중심으로. 중앙대학교 석사학위논문
  10. 황정규(1991). 교육학의 성격과 교육학 교육. 한국교육학회, 29(3) : 1-10
  11. Boyer, E. L.(1987). College: The Undergraduate Experience In America. New York: Harper & Row, Publishers
  12. Drake, S. M.(1995). Connecting Learning Outcomes to Integrated Curriculum. Orbit, 26(1) : 28-32
  13. Drake, S. M.(1998). Creating Integrated Curriculum: Proven Ways To Increase Student Learning. Thousand Oaks, CA: Corwin
  14. Drake, S. M.(2000). Integrated Curriculum. in the Curriculum Handbook. Alexandria. VA: Association for Supervision and Curriculum Development
  15. Drake, S. M. & Burns, R C.(2004). Meeting Standards through Integrated Curriculum. Association for Supervision and Curriculum Development(ASCD)
  16. Savery, J. R. & Duffy, T. M.(1995). Problem Based Learning: An Instructional Model and Its Constructivist Framework. Educational Technology, 35(5) : 31-38
  17. Stratemeyer, F., et al.(1963). Developing a Curriculum for Modern Living. Columbia Univ
  18. Taba, R. W.(1962). Curriculum Development: Theory and Practice. New York: Harcourt, Brace and World
  19. Toohey, S.(1999). Designing Course for Higher Education. The Society for Research into Higher Education & Open University Press
  20. Woods, D. K.(1985). Problem-Based Learning And Problem Solving, in D. Boud(Ed.) Problem-Based Learning in Education for The Professions. Kensington. NSW: Higher Education Research and Development Society of Australasia
  21. Zais, R S.(1976). Curriculum: Principles and Foundations. New York: Harper & Row