Korean Students' Traditional Value of Children in Family -by asking the agreement on the proverbs-

속담을 통해 본 대학생의 전통적 자녀관

  • Received : 2007.11.26
  • Accepted : 2007.12.20
  • Published : 2007.12.31

Abstract

This research investigated the Korean students' traditional value of children in family, by asking the degree of agreement on the proverbs concerning the notion of preferring a son, negative value on a daughter, and hardness of child-rearing. The findings indicated that in general the Korean students were disagreed on the traditional value of children in family, while many of them still agreed on hardness of child-rearing. We expected that female students were likely to express the stronger disagreement on preferring a son and negative value on a daughter, but there was no difference in preferring a son. Also we expected that the students who had lived with their grandparents would more likely to have the traditional values, but they expressed the stronger disagreement on preferring a son than others. Second, in general the Korean students disagreed on familism. The female students and the students who had lived with their grandparents were likely to express the stronger disagreement on familism. Third, there was positive correlation between familism and preferring a son, and between familism and negative value on a daughter. Fourth, the students who believed that there was no absolute necessity for the child in a family expressed the stronger disagreement on preferring a son, and scored lower degree on familism. There was negative correlation between the ideal number of children in a family and the notion of hardness of child-rearing, but positive correlation between the ideal number of children and familism. And as much as they answered the longer child-rearing period, scored positive value on a daughter.

본 연구는 대학생의 전통적 자녀관을 알아보기 위하여 서울지역 대학생 300명을 대상으로 전통적 자녀관에 관한 속담에 대한 동의 정도와 가족주의 자녀관에 관한 찬성 정도를 조사하였으며, 자녀의 필요성, 이상적인 자녀수, 자녀양육 책임기간에 대한 의식을 조사하였다. 분석결과 첫째, 대학생들은 전통적 자녀관에 대체로 동의하지 않는 것으로 나타났다. 여학생이 딸에 대해서 더 긍정적인 가치관을 가지고 있었으며, 조부모와의 동거경험이 있는 학생들이 남아선호의식이 더 적고 자녀양육의 어려움에 대한 전통적 의식이 더 적은 것으로 나타났다. 둘째, 가족주의 자녀관에 약간 반대하는 것으로 나타났으며, 여학생이 남학생보다 그리고 조부모와의 동거경험이 있는 학생들이 없는 학생들보다 가족주의 자녀관에 더 반대하는 것으로 나타났다. 셋째, 가족주의 자녀관에 반대할수록 남아선호의식이 적고 딸에 대해 긍정적인 가치관을 가지고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 자녀의 필요성에 대한 인식은 남아선호 및 가족주의 자녀관과 관계가 있고, 이상적인 자녀수는 자녀양육의 어려움 및 가족주의 자녀관과 관계가 있으며, 자녀양육책임기간은 딸에 대한 가치관과 관계가 있는 것으로 나타났다.

Keywords