The Effect of Small Group Plastic Artistic Activities on the Emotional Intelligence of Early Young Children

소집단 소조활동이 유아의 정서지능에 미치는 효과

  • 김영주 (울산대학교 아동가정복지전공) ;
  • 최임수 (울산대학교 교육대학원 유아교육전공)
  • Received : 2007.04.19
  • Accepted : 2007.06.04
  • Published : 2007.06.30

Abstract

An abundant emotional experience in childhood can be a basis of success of their life. In this research, I set up a hypothesis as follows to see if a group plastic activities are effective for the improvement of children's emotional intelligence and self-emotion awareness ability, self-emotion management ability, self-motivation ability, other's emotion awareness ability and personal relationship skill ability. The research subjects were 40 children of 5 years old(experimental Group: 20, controlled group: 20) in Y kindergarten located in Ulsan. In pretest, we confirmed homogeneity between experiment and control group using child emotional checklist and then applied small group plastic artistic activities to the experiment group. Data analysis was performed with population, percentage, t-test and Cronbach a. The findings of this study were: First, the group plastic artistic activities was effective for the emotional intelligence of children. Second, the small group plastic activities was effective for the self-emotion awareness, self-emotion control and self motivation ability of children. Third, the small group plastic activities was effective for the awareness ability about other's emotion and personal relationship skill ability. The result of this study implies that the small group plastic artistic activities are effective children's emotion and we need to develop the various activity program and practice for children's emotion development.

본 연구는 소집단 소조활동이 유아의 정서지능에 어떤 효과가 있는지 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 유아 40명을 실험집단과 통제집단으로 나누어 사전검사로 이병래(1997)의 정서지능 검사 도구를 사용하여 정서지능을 측정한 후 실험집단에는 집단 소조활동을 통제집단에는 일반적인 유치원의 조형활동을 주 2회 8주간 총 15회에 걸쳐 실시하였으며 통제집단에는 제 6차 교육과정의 조형활동을 같은 기간에 실시한 후, 사후 검사를 실시하였다. 그 결과 첫째, 소집단 소조활동은 유아의 정서지능에 효과가 있었다. 둘째 소집단 소조 활동은 유아의 정서지능 하위 요인 중 자기정서 인식능력, 자기정서 조절능력, 자기 동기화능력에 효과가 있었다. 셋째, 소집단 소조활동은 유아의 정서지능 하위 요인 중 타인정서 인식능력과 대인관계 기술능력에 효과적이었다. 결론적으로 소집단소조활동을 실시하여 유아로 하여금 소집단내에서 의사소통과 협동작업을 하도록 하는 것이 개인적으로나 혹은 큰 집단으로 조형활동을 하는 것보다 정서지능에 효과적임을 알 수 있었다.

Keywords