Discussion on Giftedness by Genetic and Environmental Factors in the Intellectual Abilities

지력의 생득 요인과 경험 요인을 통한 영재성 담론

  • Published : 2007.12.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the two assertions of hereditarianism and environmentalism in the intellectual abilities, which is one of the most important factors of giftedness, and thus to discuss and understand giftedness. As the result of various investigations about the two opposing opinions, it is general view that about 50% of the intellectual abilities are endowed by genetic factors, but they are not fixed life long but changed and developed by posterior experiences. In other word, it is said that giftedness itself of which an important factor is intellectual abilities is determined by heredity, but the degree of revelation of the potential faculty is determined by environmental factors. Therefore, the recent major concerns in this field seem to be on how to make unfold most the children's giftedness rather than arguments about the degree of genetic and environmental factors. It can be said that giftedness is sprung up and accelerated only when an excellent genetic factor and a special environmental factor are transacted dynamically and amplified exquisitely.

본 논문은 영재성의 중요한 요소 가운데 하나인 지력(知力)에 초점을 두어, 이에 대한 생득설과 경험설의 입장과 그에 대한 영향력에 대한 다양한 연구들을 종합 분석하고, 이와 관련된 몇 가지 논의를 함으로써 영재성을 이해하는 데에 목적을 두고 있다. 다양한 연구 내용들을 검토한 결과, 인간의 지력은 절반 정도는 타고난다는 것이 보편적인 입장이었다. 하지만 중요한 것은 그것이 평생 고정되는 것이 아니라 후천적 경험에 의해 변하고 발달한다는 점이다. 결국 지력이 중요한 요소인 영재성 자체는 잠재력으로 타고나는 것이지만, 그것은 여러 가지 환경 요인에 따라 그 발현의 여부나 정도가 결정된다는 것이다. 따라서 영재교육에 관한 오늘날의 주요 관심은 생득 요인과 후천 요인의 정도에 대한 논쟁보다는, 그 영재성을 후천적으로 어떻게 최대로 발현시킬 것인가에 있다. 영재성은 뛰어난 유전 요인과 특별한 환경 요인이 역동적으로 상호작용하여 쌍방향의 절묘한 증폭 현상이 일어날 때 비로소 촉발되고 발달한다는 점에서, 그것을 도식적으로 설명하는 데에 깊은 난관이 있음을 이해할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2000). 영재교육진흥법. 법률, 제6400호
  2. 김건, 김정규 (1970). 우수아 교육을 위한 예비적인 연구. 건국대학교, 건국학술지. 11. 47-74
  3. 김창대 (1998). 유전과 환경. 서울대학교 교육연구소 편, 敎育學 대백과사전. 춘천:하우: 2066-2072
  4. 김홍원, 윤초희, 윤여홍, 김현철 (2003). 초등 영재학생의 지적․정의적 행동특성 및 지도 방안 연구. 한국교육개발원, 수탁연구 CR 2003-25
  5. 박영환 (1994). 人間과 敎育. 서울: 형설출판사
  6. 송도선 (2005). 동양 사상에 담긴 영재의 개념. 고려대학교 교육문제연구소, 敎育問題硏究. 22. 95-117
  7. 윤여홍 (2003). 영재성의 정의와 발달. 박성익 외 6, 영재교육학원론. 서울: 교육과학사, 75-101
  8. 이순주 (2002). 영재성 발달에 대한 선천성 이론과 후천성 이론의 비교. 한국비교교육학회, 比較敎育硏究. 12(1). 193-212
  9. 이현욱, 심규철, 조선희, 장남기 (1999). 과학영재교육을 위한 '잠재능력 판별 방법'의 적용. 한국생물교육학회지. 27(3). 266-275
  10. 이현욱, 조선희, 장남기 (2000). 영재성 발현 경향에 대한 가계도 분석. 한국생물교육학회지. 28(3). 285-290
  11. 정재훈, 이길재 (1997). 유전과 환경이 쌍생아의 지능 및 학업성취도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국생물교육학회지. 25(1). 67-74
  12. 조석희 (1998). 영재의 개념. 경기도과학교육원, 京畿科學. 104. 9-23
  13. Bloom, B. S. (1964). Stability and changes in human characteristics. New York: John Wiley(pp.52-94)
  14. Bloom, B. S. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballentine Books
  15. Bouchard, T. J. & MacGue, M. (1981). Familial Studies of Intelligence, A Review. Science, 212. 1055-1059 https://doi.org/10.1126/science.7195071
  16. Chipuer, H. M., Rovine, M., & Plomin, R. (1990). LISREL Modelling: Environmental Influences on IQ Revised. Intelligence, 14. 11-29 https://doi.org/10.1016/0160-2896(90)90011-H
  17. Devlin, B., Daniels, M. & Roeder, K. (1997). The Hereditability of IQ. Nature, 388. 468-470 https://doi.org/10.1038/41319
  18. Gagne, F. (1991). Toward a Differentiated Model of Giftedness and Talent. In Colangelo & G. A. Davis (ed.), Handbook of gifted education. Boston: Allyn and Bacon (pp.65-80)
  19. Galton, F. (1869). Hereditary Genius: An inquiry into its laws and consequences. London: Macmillan & Co
  20. Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligence. New York:Basic Books
  21. Honzik, M. P., Macfarlane, J. W., & Allen, L. (1948). The Stability of Mental Test Performance between Two and Eighteen Years. Journal of Exp, Education, 17. 309-324 https://doi.org/10.1080/00220973.1948.11010388
  22. Kamin, L. (1981a). Mz and Dz Twins. In Eysenck, H. J. & Kamin, L., The Intelligence Controversy. New York: Wiley(pp.126-133)
  23. Kamin, L. (1981b). Facts, Wished and Eysenck' References. In Eysenck, H. J. & Kamin, L., The intelligence controversy. New York: Wiley, 147-156
  24. Lewin, K. (1936). Principle of Topological Psychology. New York: McGraw-Hill
  25. Loehlin, J. C. & Nichols, R. C. (1976). Heredity, environment, and personality: A Study of 850 Sets of Twins. Austin, TX: Univ. of Texas Press
  26. Loehlin, J. C. (1989). Partitioning Environmental and Genetic Contributions to Behavioral Development. American Psychologist, 44. 1285-1295 https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.10.1285
  27. McCleam, G. E., Johansson, B., Berg, S., Pedersen, N. L., Ahem, F., Petrill, S. A., & Plomin, R. (1997). Substantial Genetic Influence on Cognitive Abilities in Twins 80 or More Years Old. Science, 276. 1560-1563 https://doi.org/10.1126/science.276.5318.1560
  28. McGue, M., Bouchard, T. J., Iacono, W. G., & Lykken, D. T. (1993). Behavioral Genetics of Cognitive Ability: A Life-span Perspective. In R. Plomin & G. E. McCleam (Eds.), Nature, Nurture, and Psychology, 59-76. Washington D. C.: American Psychological Association
  29. McNemar, M. Q. (1942). The revision of the stanford-benet scale. Boston: Houghton Miffiin
  30. Nichols, R. C. (1978). Twin Studies of Ability, Personality, and Interests. Homo, 29. 158-173
  31. Pettigrew, T. (1964). Negro American Intelligence: A New York at an Old Controversy. J Negro Education, 33. 6-25 https://doi.org/10.2307/2294510
  32. Plomin, R. (1990). Nature and nurture: An introduction to human behavioral genetics. Pacific Grove, California: Brooks/Cole Publishing Com
  33. Ramos-Ford, V. & Gardner, H. (1991). Giftedness from a Multiple Intelligence Perspective. In N. Colangelo & G. A. Davis(ed.), Handbook of gifted education(pp. 55-64). Boston: Allyn & Bacon
  34. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness?: Reexamining a definition. Phi Delta Kappan
  35. Shields, J. (1962). Monozygotic twins brought up apart and brought up together. London: Oxford Univ. Press
  36. Snyderman, M. & Rothman, S. (1988). The IQ controversy, the media and publication. New Brunswick, NJ: Transaction
  37. Sternberg, R. J. (1986). A Triarchic Theory of Intellectual Giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (ed.), Conception of giftedness: 223-243. Cambridge Univ. Press
  38. Sternberg, R. J. (1991). Giftedness according to the Triarchic Theory of Human Intelligence. In N. Colangelo, & G. A. Davis (ed.), Handbook of gifted education. Boston: Allyn and Bacon, 45-54
  39. Terman, Lewis M. (1925). The mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford, CA: Stanford Univ. Press
  40. Thompson, L. A., Dettterman, D. K., & Plomin, R. (1991). Associations between Cognitive Abilities and Scholastic Achievement: Genetic Overlap but Environmental Differences. Psychological Science, 2. 158-165 https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1991.tb00124.x
  41. United States of Office of Education (1978). Marland report to the parliament
  42. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Harvard Univ. Press
  43. Watson. J. B. (1930). Behaviorism. London: Kegan Paul
  44. Wilson, R. S. (1975). Twins: Patterns of Cognitive Development as Measured on the WPPSI. Developmental Psychology, 11. 126-139 https://doi.org/10.1037/h0076458
  45. Wilson, R. S. (1983). The Louisville Twin Study: Developmental Synchronies in Behavior. Child Development, 54. 298-316 https://doi.org/10.2307/1129693