Journal of the Korea Computer Industry Society (한국컴퓨터산업학회논문지)
- Volume 8 Issue 3
- /
- Pages.147-154
- /
- 2007
- /
- 1229-9650(pISSN)
Learning Evaluation System Based on Fuzzy Inference
퍼지 추론기반 학습평가 시스템
Abstract
Many studies have reported that each evaluation had a stronger effect on the development of a student's teaming ability. Nevertheless, in reality schools rely on the results of summative evaluation after the lesson only for the purpose of learning evaluation. Such a method of evaluation is a result-oriented learning evaluation, with no consideration of developing process of loaming ability of each student. Existing learning evaluation has been considered difficult to process learning performance ability in a clearer manner, as it examines teaming performance ability by diagnostic evaluation and learning ability improvement by formative evaluation, separately. Therefore, this paper proposes a learning evaluation method incorporating diagnostic and formative evaluation, using a Fuzzy inference, for a more objective assessment of performance ability. The proposed method assessed teaming ability based on different weight values, in order to reflect the level of diagnostic and formative evaluation.
각 급 학교에서는 학습이 끝난 후에 실시하는 총괄평가의 결과만으로 학습평가를 하고 있는데 이러한 평가 방식은 학습자의 학습능력의 형성과정을 고려하지 않는 결과위주의 학습평가로 볼 수 있다. 또 기존의 학습평가는 학습 수행능력을 판정하기 위한 진단평가와 학습능력의 향상 정도를 측정하기 위한 형성평가를 각기 개별적으로 수행하여 평가하기 때문에 학습 수행능력을 보다 명확하게 처리하기 곤란한 점이 있다. 따라서 본 논문에서는 학습자의 능력을 보다 객관적으로 평가하기 위한 방안으로 퍼지 추론을 이용하여 진단평가와 형성평가를 통합 평가할 수 있는 학습평가 방법을 제안한다.
Keywords