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A Study on the Future Traffic Volume Estimation for Kwangyang Port Using The Consideration Factors of Marine Traffic Engineering

해상교통공학적 고려 요소를 이용한 광양항의 장래교통량 예측에 대한 연구

  • Park, Young-Soo (Training Center of Ship Operation, National Korea Maritime University) ;
  • Kim, Jong-Soo (Division of Ship Electronic & Machinery Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Park, Jin-Soo (Division of Navigation System Engineering, National Korea Maritime University)
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 김종수 (한국해양대학교 선박전자기계공학부) ;
  • 박진수 (한국해양대학교 항해시스템공학부)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

To assess the port development and maritime traffic environment, the future traffic volume has been estimated using the number of inbound and outbound vessel for a specific port. The estimation of future traffic volume should be considered as an important factor to establish the degree of fairway congestion, the determination of fairway width and the operational role. Until now, the number of in and out vessel for the port has been only estimated mainly, but the type and size of inbound and outbound ships are different depending on the port's characteristics. So, it is difficult to estimate the future traffic volume using the change of only one item. This paper calculates the future traffic volume using the marine traffic characteristic factors as the number of coastal ship and ocean-going ship, the size of ship and the change of cargo volume per a ship etc. And it compared with the results of Artificial Neural Network(ANN) for accurate identification of nonlinear system.

항만개발의 적정성 및 해상교통 환경평가를 위하여 대상항만의 현재의 입출항 교통량을 이용하여 장래의 교통량을 추정하고 있다. 이는 장래 교통량의 추정을 기초로 하여 항로의 혼잡도, 항로 폭의 결정, 각종 운영규정을 설정하기 때문에 상당히 중요한 요소로 반드시 고려되어야 할 요소이다. 장래 해상교통량 추정방법은 프레터 법칙, 경향 추세식을 이용한 방법 등이 있는데 이전 연구의 대부분은 교통량 추정요소는 그 항만의 입출항 척수를 기초로 장래교통량을 추정하고 있다. 그러나 항만 특성상 입출항 선박의 종류 및 크기가 상이하여 지금과 같이 입출항 척수라는 하나의 요소로 변화 추이를 이용한 장래 교통량 예측은 상당히 어렵다. 이 논문에서는 각 항만의 해상교통 구성 특성요소인 연안 외항선박 척수, 선박 크기별 입출항 척수, 각 선박 당 수송 물동량 등의 변화 추이를 이용하여 장래 교통량 추이를 조사하여 예측하고자 한다. 그리고 수학적으로 모델을 구하기 어려운 비선형 시스템이라 할지라도 입 출력 특성을 묘사할 수 있으며, 입력정보의 왜곡, 잡음 등에 강인한 특성을 가지고 있어서 최근에 비선형 동특성 시스템의 동정(Identification)에 응용되고 있는 신경회로망을 이용하여 장래교통량을 예측한 결과와 상호 비교하고자 한다.

Keywords

References

  1. 구자윤, 김석재, 장은규, 김세원,(2004), "인천항 제2연육교적정 주경간 폭 결정에 관한 연구(1). -교통량측면과 선박조종성측면에서의 소요 교각폭 산정-", 한국항해항만학회지 제28권 제10호, pp.933-940.
  2. 김정훈, 국승기, 김민철(2006), "감천항의 장래 교통량 추정 및 교차상태위험 분석", 한국항해항만학회지 제30권 제8호, pp.617-622. https://doi.org/10.5394/KINPR.2006.30.8.617
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