Evaluating Korea Game Platform by Applying GE Model

GE 모델을 응용한 게임 플랫폼별 산업 평가

  • Kim, Hyoung-Gil (Business Administration, Cheju National University) ;
  • Lee, Ji-Hun (Keimyung University, Department of Media Technology) ;
  • Kim, Tae-Sik (Keimyung University, Department of Media Technology)
  • 김형길 (제주대학교 경영학과) ;
  • 이지훈 (계명대학교 미디어테크놀로지학과) ;
  • 김태식 (계명대학교 미디어테크놀로지학과)
  • Published : 2006.12.31

Abstract

Most companies operate their business unit by products which occupy mostly their sales or can increase their sales. The evaluation of business units is very important part to check the market position of its business, the value of investment and business diversification. This paper applies 5 game flat forms to Korean game industry at base on GE model which can evaluate business unit with market merit and competitive advantage in market. the result of study indicates that main flat form and the other flat form distribute diversely, and can determine the time for the new product development, the flat form of main investment and marketing strategy.

기업들은 시장에서 많은 매출을 창출하고 있는 주력 제품과 기업의 이미지 및 미래의 시장변화에 의해 매출을 증대시킬 수 있는 비주력 제품 등 사업을 단위별로 구성하여 운영하고 있다. 사업단위 평가는 자사가 보유하고 있는 사업들이 현재 시장에서 어떤 위치를 차지하고 있으며 투자 가치가 있는지의 판단 여부와 함께 사업 다각화 등에 있어 반드시 필요한 부분이다. 본 연구에서는 5개의 게임플랫폼을 국내 시장에 맞추어 ‘시장/산업전체의 매력도’와 ‘시장 내에서 해당 비즈니스의 경쟁적 우위’을 가지고 사업단위를 평가할 수 있는 GE 모델을 설명하고 이를 국내게임산업에 적용해 보았다. 본 연구결과 주력 플랫폼과 비주력 플랫폼이 다양하게 분포되고 있음을 알 수 있고, 향후 신제품 개발 시기와 함께 주력투자플랫폼 및 마케팅 전략 방안을 찾을 수 있다.

Keywords