Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 20 Issue 3 Serial No. 27
- /
- Pages.343-359
- /
- 2006
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
The Effect of using Teaching-Learning Materials from Mathematical History, with Illustrations of the Impact Students -Centered around Sequence Chapter of Mathematics I-
수학사 및 예화자료를 활용한 교수.학습이 학생들에게 미치는 효과 -수학 I 수열 단원을 중심으로-
- Yoon Dae-Won (Dept. of Mathematics Education, Gyeongsang National University) ;
- Park Sun-Jung (Masan Gapo high school)
- Published : 2006.09.01
Abstract
The purpose of this research is to study the effect of using teaching materials related to the chapter on the mathematical history of sequence and to propose practical ways for teachers to use the materials in class. This study will show how to employ mathematical history to illustrate the practical use of mathematics, arouse students' interest, and improve the understanding of mathematics of students who are not interested in mathematics.
본 연구에서는 고등학교 수학I의 수열 단원을 바탕으로 학습자의 흥미유발 및 사고력 계발 육성을 위해, 실생활 소재 및 게임, 영화 속에서 수학적 내용을 추출하여 예화문제를 개발하고, 교수 학습이 학생들에게 미치는 효과를 조사하였다.