DOI QR코드

DOI QR Code

공공도서관의 어린이 독서치료 효과에 관한 연구

A Study on the Effectiveness of a Bibliotherapy Program for Elementary School Children in the Public Library

  • 박금희 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학) ;
  • 정연경 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학)
  • 발행 : 2006.09.01

초록

본 연구는 공공도서관에서 다룰 수 있는 독서치료의 위기상황 범주를 개발하고. 그 중에서 어린이들의 공격성 감소에 미치는 독서치료의 효과에 대한 검증을 통해 독서치료가 공공도서관 서비스로 구현되도록 하는데 그 목적이 있다. 실험연구를 통해 독서치료 프로그램의 효과를 분석한 결과 매우 긍정적인 결과를 얻을 수 있었고 이러한 독서치료가 공공도서관의 서비스로 이루어지기 위한 방안이 요구된다.

The purpose of this study is to develop the categories of the bibliotherapy Program in the public libraries and to evaluate the effect of group bibliotherapy program for the decreasing aggressive behavior of the elementary school children. The effectiveness of bibliotherapy Program was very impressive and its expansion to the public library service is required.

키워드

참고문헌

  1. 남궁희승. 1997. ‘분노조절 프로그램의 효과’. 석사학위논문, 연세대학교 대학원 심리학과
  2. 부산 남구도서관 편. 2004. ‘성인용, 청소년용, 어린이용 도서목록’. 부산: 부산 남구도서관
  3. 사공철 외. 1996. ‘도서관학 . 정보학 용어사전’. 서울: 한국도서관협회
  4. 울산 남부도서관 편. 2004. ‘마음 아픈 이들을 위한 자가 치유 도서목록’. 울산: 울산 남부도서관
  5. 한국도서관협회. 1999. ‘상황별독서목록’. 서울: 한국도서관협회
  6. 한국독서치료학회. 2004. ‘독서치료의 실제’. 서울: 학지사
  7. 한윤옥. 2003. 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구: 상황설정 및 분류체계와 관련하여. ‘한국문헌정보학회지’, 37(1): 5-25
  8. 한윤옥. 2004. 독서치료를 위한 상황별 독서목록의 기초적 요건에 관한 연구 II: 사례분석을 통한 상황 설정 및 분류체계 예시. ‘한국문헌정보학회지’, 38(3): 5-25
  9. 홍창희 외. 2003. ‘한국아동인성 검사 실시요강’. 서울: 한국가이던스
  10. Bandura, A. 1965. ‘Influence of model reinforcement contingencies on the acquisition of imitative response.’ Journal of personality and Social Psychology, 1, 589-595
  11. Bernstein, J. E. 1977. Books to help children cope with separation and loss. New York: R. R. Bowker.
  12. Burt, L. N. 1972. Bibliotherapy: Effect of Group Reading and Discussion on Attitudes of Adult Inmates in Two Correctional Institutions. Ph.D. diss., The University of Wisconsin
  13. Crick, N. R. and N. E. Werner. 1998. 'Response decision processes in relational and overt aggression.' Child Development, 69: 1630-1639
  14. Fassler, J. 1978. Helping children cope: Mastering stress through books. New York: The Free Press.
  15. Gove, P. B. 1961. Webster's Third New International Dictionary of the English language, unabridged. Springfield: Merriam
  16. Hannigan, M. G. 1962. 'The Librarian in Bibliotherapy: Pharmacist or Biblio-therapist?' Library Trends, 11(2): 184-198
  17. Mitchell-Kamalie, L. 2002. The application of Bibliotherapy with primary school children living in a violent society. Doctoral Dissertation, University of the Western Cape
  18. Mohr, C., D. Nixon and S. Vickers. 1991. Books that heal: whole language approach. Colorado: Teacher Ideas Press.
  19. Monroe, M. E. 1971. Reading Guidance and Bibliotherapy in Public, Hospital and Institution Libraries, a Selection of Papers Presented at a Series of Adult Services Institutes, 1965-1968. Madison: Library School of the University of Wisconsin
  20. Moody, M. T. and H. K. Limper. 1971. Bibliotherapy: Methods and Materials. Chicago: American Library Association
  21. Parad, H. and G. Caplan. 1965. A Framework for studying families in crisis. New York: Family Service Association of America
  22. Pardeck, J. T. 1998. Using books in clinical social work practice: A Guide to Bibliotherapy. New York: The Haworth Press
  23. Rubin, R. J. 1978. Using Bibliotherapy: A Guide to Theory and Practice. Phoenix, AZ: Oryx Press.
  24. Stein, M., E. Beyer, and D. Ronald. 1975. 'Beyond benevolence: The mental health role of the preschool teacher.' Young Children, 30: 358-372
  25. Tews, R. M. 1962. 'Introduction.' Library Trends, 11(2): 97-105