Establishment and Development Process of Cultural Tourism Festival: A Case of the Butterfly Festival of Hampyeong County

문화관광축제의 성립과 전개과정: 함평나비축제를 사례로

  • 이정록 (전남대학교 사회과학대학 지리학과)
  • Published : 2006.08.31

Abstract

This study focuses on the establishment and development process of Hampyeong Butterfly Festival as a cultural tourism event. Among several cultural tourism festivals helded in Korea, Hampyeong Butterfly Festival of Hampyeong county of Jeollanamdo, is recognized as one of famous events all over the country. Since the first festival of 1999, over 1 million tourists have been visited to Hampyeong county. The programs and contents of festival, the degree of preference and satisfaction of festival were developed since 1999. The number of tourists participated in festival also were increased from six hundred thousand of 1999 to 1.6 million of 2005. The total budget of festival were increased 2.5 hundred million of 1999 to 6.9 hundred million of 2005. The economic effects were increased 63 hundred million of 1999 to 105 hundred million of 2005. With these evolution process, Hampyeong Butterfly Festival was positioned and evaluated as a of succeed festivals.

본 연구는 우리나라에서 성공한 문화관광축제로 인정을 받고 있는 함평군의 나비축제를 사례로, 축제의 발굴과 뿌리내림, 그리고 전개과정에 나타난 특징을 고찰하였다. 함평나비축제는 제1회를 시작으로 지금까지 제7회의 축제가 개최되었고, 축제 개최를 통해 생태적으로 건강한 농촌이라는 함평군의 친환경적 이미지를 만들어 농촌의 쾌적성을 상품화 하는 데 성공하였다. 그리고 축제의 성공은 지역농산물의 판매 증가, 지역경제의 활성화, 지역주민의 일체감 조성 등에 커다란 기여를 하였다. 특히 제1회 축제를 개회한 이후 축제를 방문하는 관광객은 꾸준히 증가하였고, 관광객의 재방문율도 지속적으로 증가하였다. 관광객들은 축제가 매년 향상되고 있다고 인식하였고, 이런 변화는 프로그램에 대한 인지도, 참여 프로그램에 대한 선호도, 프로그램 구성 등에서 구체적으로 나타났다. 축제의 경제적 효과도 증가하고 있으며, 축제의 개최비용은 매년 증가하여 제7회에는 제1회보다 약 2.7배가 늘어났다. 축제개최의 수입도 제1회의 약 63억원에서 제7회의 105억원으로 크게 증가하였고, 지역내 고용과 소득증대에 기여하였다.

Keywords