달의 위상 변화 설명에 대한 예비 중등 교사의 설명적 일관성

An Explanatory Consistency of Preservice Secondary Teachers' Explanations about the Lunar Phases

  • 오준영 (충북대학교 기초과학연구소)
  • Oh, Jun-Young (Basic Sciences Research Institute, Chungbuk National University)
  • 발행 : 2006.12.30

초록

본 연구에서는 예비 중등 교사들이 가지고 있는 달의 위상 변화에 대한 설명적 일관성을 탐색하기 위해서 설명적 일관성의 조건을 제안하고 그 일관성에 따른 유형들을 탐색하였다. 본 연구에서는 천문현상에 대한 정신 모형을 설명적 일관성의 관점에서 다음의 4가지 유형으로 분류하였다. 첫째, ad hoc의 확장형, 둘째, 경쟁 이론의 단순한 추가형, 셋째, 처음 이론에 강한 의문을 가지지만 처음 이론과 경쟁 이론 간의 설명 불가능한 과도기 모형, 넷째, 상황에 따라서 처음 이론과 과학적 이론인 경쟁 이론을 상황에 따라서 사용하고 있는 과도기 모형이다.

In this paper we investigated the types of the explanatory consistency of preservice secondary teachers in explaining the lunar phase. The explanatory consistencies were proposed into four discrete mental models depending on their attributes. The four types based on the explanatory consistency by the preservice secondary teachers' explanations are as follows: ad hoc expansion, competitive theory addition, transition of unexplainable each, and transition using in context of several situations.

키워드

참고문헌

  1. 김영길, 2005, 중학생들의 관성에 대한 개념의 일관성 정도와 인지갈등과의 관계. 한국교원대학교 석사학위 논문, 71 p
  2. 오준영, 김유신, 2006, 천문 현상들을 설명하는 예비 초등교사의 정신모형의 구조: 계절과 달의 위상변화. 한국과학교육학회지, 26, 68-87
  3. 이상훈, 곽강제, 2002, 철학적 분석 입문. 담론사, 서울, 400 p
  4. 이초식, 2000, 귀납논리와 과학철학. 철학과 현실사, 서울, 524 p
  5. 정미영, 김경숙, 권재술, 2005, 전구의 밝기에 대한 초등학생들의 사전개념 일관성 정도와 인지갈등 정도와의 관 계. 한국초등과학교육학회지, 24, 259-267
  6. 정상모, 1997, 과학적 발견의 질문(대화)법적 논리. 대한철학회, 63, 421-446
  7. 채동현, 2000, 학생들의 달 위상변화 원인에 대한변인조사. 한국초등과학교육학회지, 15(1), 45-55
  8. 황희숙, 2005, 다시 과학에게 묻는다. 과학철학, 307 p
  9. Dai, M.F. and Capie, W., 1990, Misconception about the moon by preservice and teachers in Taiwan. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Reacher in Science Teaching, ED 355
  10. Driver, R., Gueene, E., and Tiberghien, A., 1985, Some features of children's ideas and their implications for teaching. In Driver, R., Guesne, E., and Tiberghein, A. (eds.), Children's ideas in science. Milton Keynes, Open University Press, 193-201
  11. Duschl, R.A., and Gitomer, D.H., 1991, Epistemological perspectives on conceptual change: Implications for educational practice. Journal of research in science teaching, 28, 839-858 https://doi.org/10.1002/tea.3660280909
  12. Gale, S., 1978, A Prolegomenon to an interrogative theory of scientific inquiry. In Hiz, H. (eds.), Questions, Dorderchr, D. Reidel, 329-345
  13. Laburu, C.E. and Niaz, M., 2002, A lakatosian framework to analyze situations of cognitive conflict and controversy in students' understanding of heat energy and temperature. Journal of Science Education and Technology, 11 (3), 211-219 https://doi.org/10.1023/A:1016064301034
  14. Lakatos, I., 1999, Why did Copernicus's research programme supersede Ptolemy's? In Worrall, J. and Currie, G. (eds.), The methodology of scientific research programmes: Philosophical papers 1, Cambridge University Press, New York, 168-189
  15. Lawson, A.E., 1986, Integrating research on misconception, reasoning patterns and three types of learning cycle. Paper presented at the United Stated State-Japan Seminar on science education, East-West Center
  16. Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.W., and Gertzog, W.A., 1982, Accommodation of a scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, 66 (2), 211-277 https://doi.org/10.1002/sce.3730660207
  17. Schoon, K.J., 1989, Misconceptions in the earth science, Dissertional Abstracts International, 50, 915-A
  18. Strike, K.A. and Posner, G.J., 1992, A revionist theory of conceptual change. In Dushil, R. and Hamilton, R. (eds.), Philosophy of science, cognitive psychology, and educational theory and practice. Albany, State University of New York Press, New York, 147-176
  19. Tasker, R. and Osborne, R., 1985, Science teaching and science learning, in learning in science, In Osborne, R. and Freybery, P. (eds.), The implications of childrens' science. London, 15-27
  20. Thagard, P., 1989, Explanatory coherence. Behavioral and Brain Sciences, 12, 435-467 https://doi.org/10.1017/S0140525X00057046
  21. Thagard, P., 1992, Conceptual revolutions. Princetion University Press, 310 p
  22. Thagard, P., 2005, Testimony, credibility, and explanatory coherence. Erkenntnis, 63, 295-316 https://doi.org/10.1007/s10670-005-4004-2
  23. Vosniadou, S., 2002, Mental models in conceptual development. In Magnani, O.L. and Nersessian, N. (eds.), Model based reasoning, science, technology, values. Kluwer Academic Publishers, 353-368
  24. Watson, R., Prieto, T., and Dillon, J., 1997, Consistency of students' explanations about combustion. Science Education, 81, 425-444 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199707)81:4<425::AID-SCE4>3.0.CO;2-E