A Study on Designing Mathematising Teaching Units for the Inquiry into Number Partition Models with Constant Differences

일정한 차를 갖는 수 분할 모델의 탐구를 위한 예비중등교사용 수학화 교수단원의 설계

  • Published : 2006.06.01

Abstract

Some adequate programs for mathematising are necessary to pre-service mathematics teachers, if they can guide their prospective students in secondary school to make a mathematising. They should be used to mathematising. In this paper, mathematising teaching units for the inquiry into number partition models with constant differences are designed for this purpose. They guide a series of process to make nooumenon for organizing phainomenon which is organized already through number partition model. Especially the new nooumenon and the process of obtaining it are discussed. But it is restricted when the numbers for partitioning are natural numbers, and elements and their differences are integers. Through these teaching units, pre-service mathematics teachers can experience and practice secondary mathematising, as they go through the procedures which are similar with those of mathematicians making theorems.

예비중등수학교사들이 장차 중등학교에서 학생들의 수학화 교수-학습을 안내하기 위해서는, 그들이 먼저 수학화에 익숙해야 하는 바, 이를 위해서는 그것을 목표로 하는 적절한 프로그램이 필요하다. 이 연구에서는 그러한 목적에서, 인접한 두 분할 원소의 차가 일정한 경우의 '수 분할 모델'을 탐구하는 수학화 교수단원을 설계한다. 그것은 분할 모델로 조직된 현상을 다시 새롭게 조직하는 본질을 고안하게 하는 일련의 과정을 안내한다. 특히, 이 연구에서는 새로운 본질과 그것이 얻어지는 과정에 관해 논의한다. 그러나 이때 분할될 수가 자연수인 경우로 한정한다. 또, 원소와 원소의 차가 정수인 경우로 한정한다. 이 연구에서 설계하는 교수단원을 통해 예비중등교사들은 수학자들이 정리를 만들어 내는 것과 유사한 과정을 밟으면서 2차적인 수학화를 경험하고 훈련할 수 있다.

Keywords