An Educational Analysis on Fraction Concept

분수 개념의 의미 분석과 교육적 시사점 탐구

  • Published : 2006.06.01

Abstract

The fraction concept consists of various meanings and is one of the more abstract and difficult in elementary school mathematics. This study intends to analyze the fraction concept from historical and psychological viewpoints, to examine the current elementary mathematics textbooks by these viewpoints and to seek the direction for improvement of it. Basic ideas about fraction are the partitioning - the dividing of a quantity into subparts of equal size - and about the part-whole relation. So these ideas are heavily emphasized in current textbooks. However, from the learner's point of view, situations related to different meanings of fraction concept draw qualitatively different response from students. So all the other meanings of fraction concept should be systematically represented in elementary mathematics textbooks. Especially based on historico-genetic principle, the current textbooks need the emphasis on the fraction as a measure and on constructing fraction concept by unit fraction as a unit.

이 연구는 분수 개념의 여러 가지 의미를 분석해보고, 분수 개념의 생성 과정을 역사 발생적으로, 심리적으로 분석하고 이를 바탕으로 현재 지도되고 있는 7차 교육 과정에 의한 교과서의 분수 개념 도입과 관련한 내용을 비판적으로 분석해 보면서 그 교육적 시사점에 대해 논의한 것이다. 그 논의의 결과를 요약하면 다음과 같다. 분할분수는 분류된 다른 분수와 그 의미가 중첩되어 있으므로, 다른 분수와 함께 묶어 분류하는 것보다 분할분수는 독립시키고 나머지 분수들을 분류하도록 한다. 그리고 분수 개념은 분배와 측정 과정에서 발생하였으므로 분수를 도입할 때 분배, 측정과 관련하여 등분할 활동과 양분수를 강조하는 것이 바람직하다. 또한 분수는 단위분수를 단위로 하여 구성되었으므로, 학교에서도 단위분수를 바탕으로 분수를 구성해 나가는 것이 바람직하다.

Keywords