기업교육에서 블렌디드 학습의 효과성에 관한 연구

Effectiveness of Blended Learning at Corporate Education & Training Setting

  • 서순식 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김성완 (아주대학교 교육대학원 컴퓨터교육.e-Learning전공) ;
  • 이현경 (현대인재개발원)
  • Suh, Soon-Shik (Dept. of Computer Education, Chuncheon National University of Education) ;
  • Kim, Sung-Wan (Computer Education.e-Learning, Graduate School of Education, Ajou University) ;
  • Lee, Hyun-Kyung (HYUNDAI Learning Center)
  • 발행 : 2006.06.30

초록

기업에서 실제로 수행된 블렌디드 학습(Blended Learning)의 효과성을 규명해보고 이를 토대로 온라인 학습과 오프라인 학습을 효과적으로 병행하기 위한 시사점을 도출하고자 본 연구가 수행되었다. 연구 목적을 달성하기 위해 블렌디드 학습의 효과성에 대한 설명적 혼합설계 방식으로 체제적 분석을 시도하였다. 블렌디드 학습의 효과에 대한 양적 분석 결과, 종합진단과 타인진단에서는 블렌디드 학습이 리더십 역량을 향상시키는데 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사후 설문조사 및 핵심 면담대상자집단과의 면담 결과 블렌디드 학습의 유용성을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로, 블렌디드 학습 방식으로 운영한 프로그램의 분석을 통해 블렌디드 학습 효과에 영향을 주는 특성을 분석하고, 블렌디드 학습의 효과성 검증에 대한 방향을 제시하고자 하였다.

The aim of this study was to analyze effects of a blended learning program based on case study approach and to suggest implications in appropriately evaluating blended learning in practices for corporate education and training. In order to achieve the goal, issues such as the ones related to blended learning including development and status quo of blended learning programs in the field of corporate education and training and operation models for the blended learning were reviewed. Then, the outcomes of a blended learning program were completely analyzed through systems approach. The methodology of the study was a mixed research method which was comprised of quantitative and qualitative approaches. The results of quantitative analysis showed that blended learning itself seemed to have significant effects on the leadership capability in general assessment and self assessment. The most viable effects of blended learning in leadership training are said to be actual change of actions and activities in leadership capability of the participants followed by changes in their job tasks contributing to improving the managerial performance of the company, good transfer to current job tasks, and implementation of the practice plans.

키워드