A Study on Actual state and Influencing Factors of Internet Addiction in Upper Class of Elementary School Children

초등학교 고학년 학생의 인터넷 중독 실태와 중독 요인 연구

  • Lim, Mi-Ran (Gongju National University of Education, Dept, of Computer education) ;
  • Goh, Byoung-O (Gongju National University of Education, Dept, of Computer education)
  • 임미란 (공주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 고병오 (공주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

As the use of computers and the Internet become more commonplace, many children are using the Internet. The Internet is rapidly permeating into the daily lives of elementary school students. There are some positive effects of using the Internet: it helps children's studies and communication skills and relives stress. However, some negative effects are arising, such as aggressive behavior caused by Internet games, sleeping disorders, and Internet addiction. The goal of this disquisition was to find out how an upper class of elementary school children are using the Internet and also the degree of their Internet addictions. The effects that Internet addiction had on various aspects, such as on the individual, family, and school were observed. In the individual aspect, self-respect, self-control, awareness of stress, depression, and personal taste were observed. In the aspect of family, communication with parents, the nursing behavior of parents, family functions, friendliness within the family, and the family's emotional support were observed. In the aspect of school, relationships with teachers, relationships with friends, study activities, compliance to rules and participation in events were observed. By analyzing each cause of Internet addiction, this disquisition hopes to help prevent Internet addiction and to support educational guiding about Internet addiction of elementary school children.

컴퓨터가 널리 보급되고 인터넷 사용이 보편화되면서 많은 아동들이 인터넷을 사용하고 있다. 초등학생의 일상생활 속에 인터넷이 빠르게 스며들면서 아동에게 많은 영향을 미치고 있다. 인터넷 사용이 학습과 의사소통, 스트레스 해소 등의 장점이 있지만 인터넷 게임으로 인한 공격성, 수면장애, 인터넷 중독 등의 문제점이 점점 부각되고 있다. 이에 본 논문은 초등학교 고학년 학생의 인터넷 활용실태를 알아보고 인터넷 중독이 어느 정도인지 파악하고자 한다. 또한 인터넷 중독에 영향을 미치는 요인을 개인, 가정, 학교의 측면으로 나누어 알아보고자 한다. 개인측면에서는 자아존중감, 자기통제력, 스트레스 인식, 우울, 감각추구성향을 알아보고 가정측면에서는 부모와의 의사소통, 부모의 양육태도, 가족기능, 가족 친밀감, 가족의 정서적 지지를 살펴보고 학교측면에서는 교사와의 관계, 교우관계, 학습활동, 규칙준수, 행사참여에 대해 알아보았다. 그 각각의 중독 요인에 대하여 분석하고 인터넷 중독을 미연에 방지해 초등학교 아동의 인터넷 중독에 대한 교육적 지도에 도움이 되고자 한다.

Keywords