DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Comparison of Resistance Performance for Shape of Fin Keel of Sailing Yacht

세일링요트 핀킬 형상별 저항특성 비교연구

  • Published : 2006.06.01

Abstract

The keel attached on bottom of hull part prevents yacht from flowing sideway by sailing posture. The keel remove a heel moment and make the force of stability. The selection of suitable keel is important bemuse it has an influence on the safety. Also the appendage attached on bottom of keel part lower ballast weight center and have influence on hull stability. The optimum shape about the keel is very important. So this study has compared with characteristics of resistance depending on the shape of the lower part of fin keel in the same surface of water submersion, we have attached three different types of models of lower part of fin keels to the model ships using circulating water channel and analyzed resistance characteristics per shape to arrive at the optimum shape of reduction of resistance.

세일링요트의 추진시 횡류를 방지하기 위하여 선체 하부에 킬을 부착하게 되는데 이는 세일의 양력에 의한 횡흐름을 멈추게 하는 역할과 힐 모멘트를 없애고 복원력을 생기게 한다. 이는 안전성에 영향을 미치기 때문에 적절한 킬의 선택은 중요하다고 할 수 있다. 또한 킬 하부에 부가물의 부착은 발라스트 중량중심을 낮춤으로서 선체 복원력에 중요한 영향을 미치므로 킬에 대한 최적형상 도출은 매우 중요하다. 이에, 본 연구에서는 저항성능 향상을 위한 동일 침수표면적의 핀킬 하부 부가물에 따른 저항특성을 비교 실험하였다. 실험방법으로는 회류 수조를 이용하여 3가지 핀킬 하부 부가물 모형킬을 모형선에 부착하여 형상별 저항특성을 비교 분석하였다. 분석 결과에 따른 저항감소 최적 형상을 도출 하였다.

Keywords

References

  1. 강병윤 등(2004), "세일보트 중장기 기술개발 로드맵 연구 최종보고서", 국민체육진흥공단.
  2. 민계식 등(1994), "활주형선의 단면형상 및 장-폭비와 저항특성과의 관계에 대한 실험적 연구," 대한조선학회지, 제31권 제3호, pp.64-68
  3. 박충환 등(2004), "활주형선의 Spray Striip 부착에 따른 저항특성 연구," 대한춘계조선학회, pp.60-65
  4. 박근옹 등(2004), "세일링 요트 개발을 위한 20세기초 전통어선의 선형연구", 한국해양공학회지 제18권 제4호, pp 71-76
  5. 심상목(2005), "항주자시를 고려한 세일링 요트의 선형 시험 기법연구", 부경대학교 박사학위 논문, pp 1-144
  6. 심상목 등(2001) "소형예인수조를 이용한 선체 저항시험에 관한 연구", 대한조선학회 춘계 학술대회논문집, pp 236-239
  7. 유재훈 등(2004), "30피트급 요트의 선형개발 및 성능추정", 대한조선학회 추계 학술 대회논문집 pp 172-180
  8. 최기철 등(2005), "요트의 킬의 유무에 따른 성능 연구", 대한추계조선학회지, pp 352-358
  9. B.S.R.A, Report NS 316(1971), "Methodical Series Resistance and Propulsion Experiments on Ocean­-Gong Merchant-Ship Forms",
  10. International Marine, a Division of The McGraw-Hill Companies(1964) "FIBERGLASS BOATS",
  11. MAURICE GRIFFITHS (1997) "BOAT DESIGNS REVIEWED",
  12. J. S. Carlton(1994), "Marine Propellers & Propulsion", Butterworth-Heinemann,
  13. Lars larsson, Rolf e eliasson(2000), "Principles of Yacht Design"

Cited by

  1. A Study of the Resistance Characteristics of Double Keel Yacht vol.25, pp.1, 2011, https://doi.org/10.5574/KSOE.2011.25.1.022