Abstract
Recently, The flexible moving block system in train operation has been introduced to the worldwide rail transportation markets. This paper is a comparative study of the conventional fixed block systems effects and the flexible moving block system on train operating time saving. Based on the literature review, the new algorithm is developed. It is to calculate the optimum headway time of the train. The proposed algorithm can overcome some of the existing algorithm problems, such as the limits of the data and unaware of the rail characteristic. The total travel time saving effect has been analyzed by applying the skip stop scheduling system to the each block system. The results of this study indicated that the total travel time is approximately 40% decreased and the schedule velocity is approximately 24% improved when the moving block system is applied. The results of this study could be used as a theoretical basis for the selection of rail signal system in Seoul's subway number 2 line.
본 연구는 지하철의 표정속도 향상을 통해 승객의 총통행시간을 절감시키고자 수행하였다. 본 연구가 갖는 기존연구와 차별성은 열차의 신호시스템측면을 고려하여 승객의 통행시간변화를 분석했기 때문에 기존의 운영계획측면에서 임의로 운전시격을 변화시켜 분석한 열차의 승객통행시간 절감효과보다 신뢰성과 현실성을 높일 수 있다. 본 연구의 주요내용은 열차운행의 신호시스템측면에서 기존의 고정폐색방식보다 우수한 이동폐색방식을 적용하여 사례노선의 최소운전시격을 산정(시뮬레이션)한 후, 이를 단독 또는 Skip-stop방식과 혼용하여 승객통행시간 절감효과를 분석 제시하였다. 본 연구의 분석결과, 이동폐색방식은 고정폐색방식보다 총통행시간과 표정속도에서 각각 24.4%, 32.3% 향상 효과가 나타났으며, 이를 Skip-stop방식 중 격역정차방식과 혼용하여 적용할 경우, 총통행시간은38.1~52.5%, 표정속도는 최대 58.1%까지 향상되는 시너지 효과가 나타났다.