Abstract
The joint sealants used in the airside should resist the high temperature of the jet blast and the jet fuel oil spilled when the aircraft is maintained and filled. The material of joint sealant for the airside should be different from that for the road due to these characteristics. Three different kinds of the joint sealant materials were tested in this paper. The materials include the polysulfide, the polyurethane and the silicon. The test results show that the physical properties and the performance of the polysulfide show the high resistance to the jet blast and the jet fuel oil. When the characteristics of the airside considered, the polysulfide may apply in the both of the runway and the apron area, the polyuretane can be applied the taxiway. The use of the silicon sealant is not recommended for the airside.
Airside 지역 콘크리트 포장의 조인트에 사용되는 충진재는 항공기 이 착륙시 엔진에서 뿜어져 나오는 고열의 후폭풍과 계류장에서 항공기의 정비 및 주유시 항공유 유출에 대한 저항성을 가지고 있어야 한다. 이러한 특성 때문에 공항용 조인트 충진재는 도로포장용과는 다른 충진재의 사용이 요구되고 있다. 본 연구에서는 국내외에서 사용되고 있는 3 종류의 충진재에 대하여 물리적 특성 시험과 성능시험을 실시하였다. 시험재료는 폴리썰파이드, 폴리우레탄, 실리콘을 사용하였다. 시험결과 폴리썰파이드 충진재는 내열성과 내유성에 대한 저항성이 가장 우수하였으며, 폴리우레탄, 실리콘 충진재의 순으로 시험결과가 나타났다. Airside 지역별 특성을 고려했을 때, 폴리썰파이트 충진재는 활주로와 계류장에, 폴리우레탄 충진재는 유도로에 사용하는 것이 적절하며 실리콘 충진재는 Airside 지역 충진재로는 부적합한 것으로 나타났다.