초록
빗물받이가 자갈, 토사 및 기타 유송잡물에 의하여 막히게 되면, 유입구의 순 면적이 감소하게 되므로 설치된 빗물받이는 제 기능을 다하지 못하여 도로의 침수피해를 가중시키는 요인이 된다. 그러므로 빗물받이의 합리적인 설계와 관리를 위하여 빗물받이의 막힘 현상을 분석할 필요가 있다. 본 연구에서는 8가지의 막힘 조건을 가진 $40{\times}50cm$ 규모의 빗물받이를 설치하여 도로의 종경사, 측구의 횡경사 및 막힘 정도를 변화시키면서 총 81회의 실험을 실시하였다. 실측자료를 분석한 결과 빗물받이 유입구가 연석방향으로 막힌 경우가 흐름방향으로 막힌 경우보다 차집효율이 현저하게 감소하였다. 막힘 조건을 가진 유입부에서도 도로의 종경사가 증가할수록 유속이 증가하여 물의 튐 현상(splash-over)이 크게 발생하여 빗물받이의 차집 효율을 감소시킨다. 또한 빗물받이의 설계 시 외국에서 일반적으로 채택되고 있는 막힘 정도가 50%일 경우에 도로의 종경사와 측구의 횡경사의 변화를 고려한 국내 빗물받이의 막힘계수는 0.25~0.65로 판단된다.
Effective interception area of street grate inlets was decreased by clogging with trash, debris, and sand. It also decreased the interception capability of grate inlets and increased the inundation area in street. Therefore, it is necessary to analyze the clogging characteristics and interception capability change by clogging for appropriate design and management of grate inlets. Hydraulic experimental apparatus which can be changed the gutter transverse slopes, longitudinal slopes of street and clogging condition of grate inlet ($40{\times}50cm$) was installed for this study. 81 total experiments were conducted with 8 different clogging condition. The interception capacities of grate inlets clogged curb direction are smaller than those of clogged flow direction. As the longitudinal slopes of street increase, the interception capacity of grate inlet decreases due to splash-over phenomena. This is also observed at grate inlets which has no clogging condition. In general, 50% of clogging factor was selected in design of grate inlet in foreign country. The clogging factor for same clogging condition are suggested 0.25~0.65 in domestic urban area.