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The Linear Density Predictive Models on the On-Ramp Junction in the Urban Freeway

도시고속도로의 진입연결로 접속부내 선형의 밀도예측모형 구축에 관한 연구

  • 김태곤 (한국해양대학교 건설.환경공학부) ;
  • 신광식 (한국해양대학교 토목환경공학과) ;
  • 김승길 (한국해양대학교 토목환경공학과) ;
  • 김정서 (한국해양대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2005.11.11
  • Accepted : 2005.11.30
  • Published : 2006.01.31

Abstract

This study was to construct the linear density predictive models on the on-ramp junctions in urban freeway. From the analyses of the real-time traffic characteristic data, and the construction and verification of the linear density predictive models, the models showed a considerable explanatory power with the determination coefficients ($R^2$) of over 0.7 between the density and speed data. Also, they showed a considerably high correlativeness with the correlation coefficients (r) of over 0.8 between the calculated density data and the expected ones estimated by the models.

이 연구는 도시고속도로의 진입연결로 접속부내 선형의 밀도예측모형 구축에 관한 연구로서 실시간 교통특성분석과 선형의 밀도예측모형 구축 및 검증을 통해 밀도예측모형 구축에 있어서 결정계수($R^2$)값이 대체적으로 0.7이상으로 나타나 선형회귀모형구축에 상당히 높은 설명력을 보이는 것으로 나타났고, 선형모형검증에 있어서 상관계수(r)값도 대체적으로 0.8 이상으로 상당히 높은 상관성을 보이는 것으로 나타났다. 따라서 향후 선형의 밀도예측모형을 이용하여 도시고속도로의 진입연결로 접속부내 차량의 밀도추정 및 지체분석에 상당히 유효할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2004) 도로용량편람, pp. 73-106
  2. 이상관(2000) 도시가로에서 교통류특성과 교통용량 산정기법에 관한 연구, 영남대학교 산업기술연구논문집, Vol. 3 No.1
  3. TRB (2000) Highway Capacity Manual, Special Report 209, Washington. D. C., pp. 25-1-25-19
  4. TRB (1975) Traffic Flow Theory, Special Report 165, Washington. D. C., p. 49
  5. TRB (1975) Traffic Flow Theory, Special Report 165, Washington. D. C., pp. 52-53