A Study on the Possibility of Mixed-Use Development by Function Sharing with Educational Facilities and Community facilities

학교시설과 지역시설과의 기능분담을 통한 복합화 가능성에 관한 연구

  • 김승제 (광운대학교 건축학과) ;
  • 손석의 (광운대학교 건축공학과 대학원)
  • Published : 2006.10.30

Abstract

There is a new demand for functional sharing between existing schools and neighbouring community facilities. This study is to find out the priority of the existing schools at Nowon District for functional sharing development. Most schools are located geographically near the highly populated residential district. The development will be a form of multi-use school complex. The process starts with selecting the schools located in the center of local community. Since the school facilities occupies the relatively enough space, it is possible to expand other functions for the neighbouring communities. Accordingly many citizens can utilize them because of their greater activities. This study is based on the investigation and the analysis of actual situations related to the complex development of school facilities. As a result the suitable candidate schools for the multi-use development are listed under the searched conditions.

Keywords

References

  1. 북부교육청 시설물전수조사 현황자료, 2006
  2. 서울시 통계연보. 2005
  3. 김승제, 권두언. 한국교육시설학회지
  4. 오승주, 김승제, 복합화 건축계획을 위한 기초적 조사 연구. 대한건축학회 학술발표논문집. 2004
  5. 심영섭. 초등학교와 지역사회시설의 공동 활용을 위한 건축모형에 관한 연구, 대한건축학회 논문집. 2002
  6. 강혁진, 이호진. 지역주민을 위한 초등학교 시설의 복합화 계획 방향 연구, 대한건축학회 논문집 1998
  7. 서울시정개발연구원. 서울시 주민문화 복지시설의 입지 및 이용권역에 관한 연구. 1996
  8. 서울시정개발연구원. 서울시 도시공공시설의 수요, 입지, 용지에 관한 연구. 1995
  9. 감승제, 학교시설 개방의 이용패턴에 관한 연구, 한국교육시설학회지, 1995.12
  10. 김승제, 특수학교시설의 지역개방을 통한 시설 활성화에 관한 연구, 대한건축학회 논문집, 1996.8