초록
최근 철근 콘크리트 구조물에서 철근의 부식문제를 근본적으로 해결하기 위한 대안으로 섬유강화폴리머(Fiber Reinforced Polymers, FRP)가 주목받고 있다. FRP는 철근에 비해 높은 비강도를 가지며, 무게가 가볍다. 특히 내부식성이 뛰어나 염해와 같은 열악한 환경에 특히 유용하다. 그러나 재료단가가 철근에 비해 높고, 장기거동에 대해 구축되어 있는 정보가 적으며 항복 거동을 보이는 철근과는 달리 취성파괴를 일으키기 때문에 FRP를 토목재료로 사용하려는 노력은 더디게 진행되고 있다. FRP 제작에 사용되는 섬유 중 유리섬유가 가장 경제적이지만 강성이 철근에 비해 대략 1/4 정도 밖에 되지 않아 휨부재에 사용될 경우 과도한 처짐 문제가 발생한다. 이에 본 연구에서는 유리섬유로 제작된 FRP(Glass Fiber Reinforced Polymer, GFRP) 로드(Rod)의 인장특성을 개선하고자 탄소와 유리섬유로 제작된 하이브리드 로드의 인장특성에 관한 연구를 수행하였다. 로드 제작에 사용되는 수지 종류와 배치 방법에 대해 변수를 설정하여 총 40개의 시편을 제작하여 인장실험을 실시하였다. 하이브리드 로드의 인장특성은 섬유가 혼합되지 않은 순수한 유리섬유와 탄소섬유로만 제작된 로드의 인장특성과 비교하였다. 실험 결과에 따르면 로드의 핵은 탄소섬유로, 외피는 유리섬유로 제작된 하이브리드 로드의 인장특성이 가장 우수하였다.
Recently, Fiber Reinforced Polymers(FRP) has been emerged as an alternative material to solve the corrosion of steel reinforcement in reinforced concrete structures. FRP exhibits higher specific strength and lower weight compared to steel reinforcement. Moreover, good resistance to corrosion of the FRP may be useful in aggressive environments causing deterioration such as chloride environment. However, causes for higher initial cost of FRP than that of steel, little information on the long-term behavior of FRP, and brittle failure make the efforts to apply FRP in civil structures slow. Glass fiber among the fibers used to manufacture FRP can be seen as the most beneficial material with regard to initial costs. But its low elastic modulus, which attains barely a quarter of steel, nay thus lead to excessive deflections when used as reinforcement for flexural members. This research was carried out on the tensile properties of hybrid rods made with glass and carbon fibers to improve those of FRP rod made with glass fiber. Parameters were resin type and the arrangement of glass and carbon fibers. The tensile properties of hybrid rods were compared with those of rods manufactured with only glass or carbon fibers. The results indicated that the tensile properties of hybrid rod were good when the carbon fiber was arranged in the core.