A Study on the Positioning of the Korea Dental Hygienists Association(KDHA) - Based on Undergraduates in Dental Hygienics -

대한치과위생사협회의 포지셔닝에 관한 연구 -치위생과 재학생 대상-

  • Kim, Bit-Na (Department of Dental Hygiene, Suwon Womens College) ;
  • Kwon, Hong-Min (Department of Dental Hygiene, Kijeon College)
  • Received : 2006.08.03
  • Accepted : 2006.09.19
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study is to position the Korean Dental Hygienists Association(KDHA) for reserve dental hygienists as undergraduates, and thereby suggest KDHA's future potential businesses and its promising directions from comprehensive perspectives. To meet this goal, total 430 undergraduates in dental hygienics were asked to join questionnaire survey dating from November 28 to December 9, 2005. Then, the resulting data collected were analyzed using SPSS WIN 12.0. The results of data analysis can be outlined as follows: 1. Almost all of respondents(95.1%) recognized KDHA mainly via departmental faculty(37.7%), Internet(26.7%) and more. 2. It was found that KDHA's future potential businesses should be devoted primarily to promoting the right and benefit of dental hygienists, and secondly to business for their capability development. 3. In terms of joining the membership of KDHA, 73.0% of respondents showed desires to join KDHA certainly if they get relevant qualifications and 81.2% of respondents answered that it is necessary to pay membership fee to KDHA, if they join it. 4. A test about any possible associations with KDHA's positioning according to general characteristics showed that there were more or less significant differences in KDHA membership experience depending upon age(P = .022), and so was in the intention to join KDHA depending upon grade(P = .000), and in the membership fee payment depending upon both age(P = .000) and grade(P = .000) on statistical level.

예비치과위생사들을 대상으로 대한치과위생사협회의 경험유무와 매체, 사업평가, 협회가입 의향 등을 조사 분석하여 포지셔닝함으로써 협회가 향후 역점을 두어야할 사업과 앞으로 지향할 바를 포괄적으로 제시하고 조직의 포지셔닝 전략을 수립하는데 기초자료를 제공하고자 2005년 11월 28일부터 12월 9일까지 치위생과 학생 430명을 대상으로 설문조사 하였으며, SPSSWIN 12.0을 이용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 전체의 95.1%가 대한치과위생사협회를 인지하고 있었으며, 경험매체로는 학과 교수 37.7%, 인터넷 26.7%로 나타났다. 2. 향후 협회가 역점을 두어야할 사업으로 1순위는 치과위생사 권익증진이 71.2%로 가장 많았으며, 2순위는 능력개발사업이 33.3%로 많게 나타났다. 3. 협회의 가입은 면허증이 있다면 반드시 가입한다는 학생이 73.0%였으며, 전체의 81.2%가 회비를 납부해야 한다고 나타났다. 4. 일반적 특성에 따른 협회 포지셔닝과의 관계를 검정한 결과 협회에 대한 경험은 나이에서(P = .022), 가입의향은 학년에서(P = .000), 회비납부는 나이(P = .000)와 학년(P = .000)에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 이상의 결과를 미루어볼 때 학생들의 협회에 대한 정보 획득과 포지셔닝에 여러 가지 요인이 작용하겠지만 교육자의 역할이 큰 것으로 나타나 치위생 교육시 협회의 이미지정립과 필요성을 올바르게 인식할 수 있도록 교육자를 대상으로 협회 관련 자료를 발송하는 등 홍보가 필요하리라 사료된다. 또한 타의료기사단체와의 동일성 및 중복성을 지양하고 치과위생사 권익증진활동과 능력개발사업등에 중점을 두고 더욱 차별화된 홍보전략으로 협회의 이미지 관리 및 사업에 집중화를 통해 예비치과위생사인 치위생과 학생들에게 좀 더 가까이 다가서야 할 것이다.

Keywords