제품의 사용성이 사용자의 감성에 미치는 영향에 관한 연구

The effects of the usability of products on user's emotions

  • 정상훈 (목원대학교 미술대학 디자인학부 산업디자인) ;
  • 이건표 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • 발행 : 2006.11.30

초록

본 연구에서는 심리적 측정방법의 한계점을 보완할 수 있는 효과적인 감성 측정방법의 일환으로 감성어휘 로깅 소프트웨어 'VideoTAME'을 개발하여 제품을 사용하는 도중에 표출되는 사용자의 감성변화를 측정하였다. 이를 통해 제품의 사용성이 사용자의 감성에 어떤 영향을 미치는 지에 대하여 밝혀내는 것이 본 연구의 궁극적인 목적이라 할 수 있다. 본 연구에서는 실험실에서 피실험자 30명을 대상으로 그들이 휴대폰을 가지고 일련의 태스크를 수행한 장면을 녹화한 동영상을 'VideoTAME'을 통해 재생해 보면서 자신의 감성변화를 평가하게 하였다. 실험 분석 결과, 사용성에 문제가 있어서 수행하기 어려운 태스크에서는 '불편성'과 같은 부정적 감성이 많이 표출되었고, 아직 그 근거가 다소 미약하기는 하지만 사용성에 문제가 없어서 수행하기 쉬운 태스크에서는 '사용적 만족성'과 같은 긍정적 감성이 많이 표출되었다. 또한 제품 사용 중 사용자의 감성변화가 태스크의 전체적인 속성 보다는 각 태스크를 수행하는 시점에서의 상황에 의해 유발된다는 것을 발견할 수 있었다. 향후 개발한 'VideoTAME'을 활용하여 보다 많은 실험데이터의 수집과 분석을 통해 제품의 사용성이 사용자의 감성에 어떤 영향을 미치는 지에 대하여 보다 더 명확하게 밝혀낼 수 있으리라 기대한다.

In this study, emotional word logging software,'VideoTAME' was developed as an effective measurement tool for complementing the current psychological measuring methods. With the software, we measured the user's emotional changes while they interact with a product. The main goal of this study is to reveal the influence of usability on human emotions by analyzing the user's emotional changes while using a product. In this research, we asked 30 subjects to examine their emotional changes with watching the video clip recorded when they performed a series of tasks with a cellular phone in the experiment room. The results of this research indicated that negative emotion such as 'Uncomfortalbeness' was elicited mostly while they performed tasks which were difficult due to usability problems. On the other hand, positive emotion such as 'Satisfaction in Usability' was elicited for tasks which were easy to perform because of good usability. The reason for the user's emotional changes while they interact with a product can be assumed that the emotional changes were caused by specific situations they face when performing a task rather than the characteristics of task itself. We expect to clarify how usability of a product impact user's emotions in depth with more data collected and analyzed with the help of 'VideTAME'.

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