Design of Nationalism and 'Koreanness' in the Authoritarian Regime of South Korea

독재정권기의 민족주의와 디자인에서의 '한국성'

  • 김종균 (서울대학교 디자인학부)
  • Published : 2006.11.30

Abstract

Over the past half the 20th century, Korea has been through the period of three dictatorial regimes. In each regime the orthodox problem was raised due to its undemocratic ruling. Nationalism in particular was perverted by the authoritarian regimes' exploitation of it as a form of cultural policy to control their people effectively. To emphasize it's ideology the government sought, selected and devised cultural heritage and defined it as the 'Korean cultural identity' or 'Koreaness'. Artists have produced works in the 'Korean style' focused on 'Koreaness' which had been prescribed by the government. These works were sewed as a propaganda and contributed to the reproduction of ideology. In addition to the 'Korean-style design' formed in this period, this case includes a wide range of environmental design, public construction, graphic design, public design, films, etc. The Korean-style design has been developed in accordance with each government's cultural policy with a little difference in content and form.

지난 반세기 한국사회는 3, 4, 5공화국에 걸쳐, 28년간의 독재정권기를 거쳤다. 각기 비민주적인 집권이라는 점에서 정통성의 문제가 제기되었는데, 이에 정권은 효과적인 국민통제를 위해 민족주의를 중심으로 한 문화정책을 펼쳤다. 정권의 이데올로기를 강조하기 위해 수단으로 전통 문화를 주목하고 임의로 선별, 고안해 내었으며, '한국문화정체성', 혹은 '한국성'으로 규정해 나갔다. 미술분야의 작가들은 정권이 규정한 한국성을 중심으로 '한국적' 작품들을 생산해내었는데, 대부분 프로파간다의 역할을 수행하며, 이데올로기를 재생산하는데 많은 역할을 담당했다. 이시기 형성된 '한국적 디자인'도 예외가 아니었으며, 환경디자인, 공공건축, 그래픽 디자인, 공공디자인, 영상 영역에 이르기까지 그 범위가 광범위하게 형성되었다. 한국적 디자인은 각기 공화국 별 문화정책 방향에 발맞추어 내용과 양식을 조금씩 달리하며 발전하여 현대에 이르고 있다.

Keywords