Child Care Center Director's Transformational Leadership

보육시설장의 변혁적 지도성에 관한 연구

  • Chung, Da-Wn (Dept. of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Dept. of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • 정다운 (가톨릭대학교 대학원 생활문화학과) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 아동학과)
  • Published : 2006.05.30

Abstract

The purpose of this research was to investigate factors related to the child care center director's transformational leadership and differences of the awareness about transformational leadership between child care center directors and teachers. A survey was conducted using the questionnaire developed by Lee suk-kyung (1997). Results of this research showed that type of child care center, number of children in the program, director's age, educational degree and years of career related to child care, affected the child care director's transformational leadership as recognized by themselves. From a teacher's point of view, director's transformational leadership was influenced by director's age, educational degree, and years of career related to child care. In addition, different level of awareness about director's transformational leadership between child care directors and teachers was found. Based on the result, a program to enhance director's leadership is strongly needed.

Keywords

References

  1. 김동춘(1997). 교사가 지각한 유아교육기관의 조직문화와 조직효과성과의 관계연구. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문
  2. 김두범(1990). 학교장의 지도성 행동이 지도성 효과에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 박사학위논문
  3. 김현수(1997). 학교장의 변혁적 지도성과 조직효과성과의 관계. 공주대학교 대학원 석사학위논문
  4. 노종희(1994). 교육행정가의 변혁지향적 리더쉽의 개발연구. 교육행정연구, 12(1)
  5. 도수용(1997). 학교장의 변혁적 지도성이 조직건강에 미치는 영향. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  6. 윤택중(1996). 학교장의 지도성 유형과 교사의 역할 갈등과 의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 이석경(1997). 학교장의 변혁지향적 지도성과 학교교육 효과와의 관계. 동국대학교 대학원 박사학위논문
  8. 이영길(1992). 학교조직의 효과성에 대한 결정요인의 인과적 모형. 전남대학교 대학원 박사학위논문
  9. 이영하(1998). 학교장의 변혁적지도성과 학교조직건강의 관계. 공주대학교 대학원 석사학위논문
  10. Barnard, C. I. (1938). The functions of executive. Cambridge: Harvard University Press
  11. Etzioni, A. (1964). Modern organization. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  12. Jorde-Bloom, P. (1989). Measuring work attitudes in the early childhood setting. Technical manual for the early childhood job satisfaction survey and early childhood work environment survey. Illinois Childhood Professional Development Project
  13. Kats, L. G. (1972). Developmental stages of preschool teachers. Elementary School Journal, 73, 50-54 https://doi.org/10.1086/460731
  14. Kats, L. G. (1985). Research currents: Teachers as learners. Language Arts, 62(7), 778-782