Legal Constraint of Airline Alliance

항공사 제휴의 법적 규제

  • Suh, Myung-Sun (Dept of Airline Service Management,Tamna University)
  • 서명선 (탐라대학교 항공서비스경영학과)
  • Published : 2006.12.30

Abstract

After introduced in 1980's, the Frequent Flyer Program(FFP) was one of the most successful marketing tools in the airline industry and it has become a major linkage pin of strategic alliances for airlines despite of legal constraint. Further, the world air transport market progresses rapidly from a one-to-one alliance to a global alliance among groups due to fierce competition of the markets. In this study, I first examine the trends and the characteristics of global alliance groups. Further, I analyze the types of airline strategic alliances in the FFP, and present management strategy of the FFP for national flag carriers based on the collected data. It is suggested that airlines, including the two major Korean airline companies, consider the advantages of strategic alliances on the FFP in a rapidly changing management environment.

1980년대 도입된 항공사 상용고객우대제도는 항공운송산업에서 가장 성공적인 마케팅 도구였으며, 법적인 규제에도 불구하고 오늘날 항공사들 간 전략적 제휴의 주요수단이 되었다. 또한 세계항공운송시장의 극심한 경쟁으로 항공사들의 제휴 형태가 양자 간 제휴에서 그룹 간 범세계적 제휴로 변모해나가고 있다. 이에 본 연구는 범세계적 제휴 그룹들의 추세와 특성을 살펴보면서 항공사 상용고객우대제도의 제휴 유형을 분석하였다. 그리고 이를 통해 급변하는 경영환경에 처한 국내 양항공사들에게 상용고객우대제도 제휴의 이점과 함께 경영시사점을 제시하고자 한다.

Keywords