A Study on the Assessment of Reasoning Ability Using Dynamic Geometry Software

탐구형 기하소프트웨어를 활용한 추론능력 평가에 관한 연구

  • Published : 2006.12.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the applicability of DGS(dynamic geometry software) for the assessment of reasoning ability and the influence of DGS on the process of assessing students' reasoning ability in middle school geometry. We developed items for assessing students' reasoning ability by using DGS in the connected form of 'construction - inductive reasoning - deductive reasoning'. And then, a case study was carried out with 5 students. We analyzed the results from 3 perspectives, that is, the assessment of students' construction ability, inductive reasoning ability, and justification types. Items can help students more precisely display reasoning ability Moreover, using of DGS will help teachers easily construct the assessment items of inductive reasoning, and widen range of constructing items.

본 연구는 탐구형 기하소프트웨어의 활용이 중학교 기하영역에서 추론능력의 평가에 어떻게 적용될 수 있을지, 그리고 어떤 영향을 끼칠 수 있을지에 관한 것이다. 이를 위하여 작도, 귀납적 추론, 연역적 추론이 통합되는 형태로 문항을 구성하여 5명의 학생을 대상으로 사례 연구를 실시하였고 그 결과를 학생의 작도능력, 귀납적 추론 능력, 정당화의 유형이라는 세 관점에서 분석하였다. 연구 결과 소프트웨어를 활용한 평가문항은 학생의 추론능력을 분명히 드러나게 할 수 있음을 알 수 있었다. 또한 교사는 소프트웨어의 활용을 통해 귀납추론 평가문항을 폭넓고 용이하게 만들 수 있음을 확인하였다.

Keywords