The Analysis of U-service Experienceability for Ubiquitous Service Evaluation

유비쿼터스 서비스 평가를 위한 u-서비스 체험성의 분석

  • Published : 2006.03.01

Abstract

The aim of this study is to develop a scale measuring satisfaction to ubiquitous services. Since the ubiquitous service is not vet implemented but under development, conventional scale construction methods are not directly applicable. In this study, the characteristics of items are studied by observing individual's responses after presenting a video clip describing virtual services. The constructs of ubiquitous service are defined based on those of information system and previous studies of ubiquitous services. Items were generated to reflect the constructs. In the first study, we found six factors (me-centeredness, attractiveness, usability, trust, accessibility, ownership) in the ubiquitous service scale by using exploratory and confirmatory factor analysis. Some items were dropped out that did not show good psychometric properties. In the second study, relationships among the constructs and satisfaction of the service was investigated by using structural equation models. An SEM analysis showed that these six constructs can predict the satisfaction about ubiquitous system, Practical implications and utility of this scale are discussed.

IT 산업의 발전과 더불어 사회 및 산업 환경에서 컴퓨터와 컴퓨터 망을 이용한 새로운 환경을 구축하고자 하는 유비쿼터스 혁명이 도래하고 있다. 특히 일반 사용자 측면에서 볼 때 유비쿼터스 환경이 제공하는 양방향적이고 능동적인 지원 서비스는, 기존의 일방향적 서비스와 질적으로 구별되는 새로운 서비스 패러다임이 될 것이며, 따라서 기존의 제품 사용성이나 서비스 체험 양상과는 다른 차원의 서비스 평가 문제를 불러일으킬 것이다. 본 연구는 유비쿼터스 서비스에 대한 여러 차원의 경험을 종합적으로 u-서비스 체험성이라 정의하고, 이 u-서비스 체험성을 평가하는 요인과 문항에 대한 타당화를 위하여, u-서비스에 대한 체험성 모형을 제안하고자 하였다. u-서비스 관련 시나리오와 미리 개발된 서비스 체험 평가문항들을 이용하여, u-서비스 체험성에 대한 요인분석을 실시하였다. 그 결과, 나-중심성, 주권성, 멋, 사용성, 신뢰성, 접속성 등의 6 개의 하위 요인으로 구조화된 유비쿼터스 서비스의 체험성 모형을 확인하였다.

Keywords