수학과 AP(Advanced Placement) 결과 분석 및 교육과정 연구 - 2005학년도 교육인적자원부 지원 AP제도를 중심으로 -

A Study on the mathematics AS program

  • 발행 : 2006.02.01

초록

세계 여러 나라에서 진행되고 있는 AP(Advanced Placement)에 대해 고찰하고, 2005학년도에 시범 실시된 교육인적자원부 AP제도에서 진행된 수학AP에 대한 연구를 통해 AP제도의 개선점을 찾고자 한다. AP제도는 교육의 '수월성' 측면에서 수학영재학생들의 지적 욕구 및 진로 결정에 매우 큰 영향을 줄 수 있다. 따라서, 체계적이고 효과적인 수학AP제도의 운영에 대한 연구는 고등학교 수학영재학생들의 실질적인 지도를 위해 반드시 필요하다고 판단된다.

We integrated and utilized the currently existing international AP(Advanced Placement) program in mathematics. In 2005, the KMEHRD(Korean Ministry of Education and Human Resources Development) began the mathematics AP program; we attempt to maximize its effectiveness through continuous development. In boosting educational excellence, our AP program will affect the intellectual desire and enhance the performance of mathematically gifted leaners. This program assists high school students to achieve their fullest potential.

키워드