A Role-play base PBL(Problem-Based Learning) for Information Security Learning

정보보호 학습을 위한 롤-플레이 기반 문제중심학습

  • 이병록 (충북대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 지홍일 (충북대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 신동화 (충북대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 조용환 (충북대학교 전기전자컴퓨터공학부) ;
  • 이준희 (아주대학교 교육대학원)
  • Published : 2006.03.01

Abstract

Problem-Based Learning(PBL) is one of constructionism's model which is learner-centered learning. In this paper, a role-play base PBL using character is proposed to study importance of information security. It is different from the other PBL models in that it reflects the characteristics of learners, learning task. And it is learning support system which the learners preside their own learning activities using Internet and mobile devices. By experimental result showed that proposed method was more effective than traditional teacher-oriented teaching method about information security in self-directed learning, cooperative learning, contents-making and attraction.

문제중심학습(Problem-Based Learning)은 학습자 중심으로 학습이 이루어지는 구성주의 모델중의 하나이다. 본 논문에서는 정보보호에 대한 중요성을 학습하기 위하여 캐릭터를 이용한 역할놀이 기반 PBL을 제안하였다. 역할놀이 기반 PBL은 학습자의 특성, 학습과제의 특성을 반영한다는 점에서 다른 PBL 모델과 차별화된다. 또한 인터넷과 모바일 디바이스를 사용하여 학습자들이 주체가 되어 학습하는 학습지원 시스템이다. 실험결과 제안 방법이 정보보호에 대한 전통적인 교사 중심의 수업 방식보다 자기 주도적 학습, 협동학습, 콘텐츠 메이킹, 몰입성에서 효율적임을 보였다.

Keywords