Preservice Elementary Teacher Mental Models about Astronomical Phenomena: Seasons and Moon Phases

천문 현상들을 설명하는 예비초등 교사들의 정신모형의 구조: 계절과 달의 위상변화

  • Oh, Jun-Young (Department of Science Studies, Pusan National University) ;
  • Kim, Yoo-Shin (Department of Science Studies, Pusan National University)
  • 오준영 (부산대학교.과학학 협동과정) ;
  • 김유신 (부산대학교.과학학 협동과정)
  • Published : 2006.02.28

Abstract

The aim of this study was to understand the components that influence the mental models of preservice elementary teachers on the astronomical phenomena of seasons of the year and lunar phases of the month. For this, participants were selected from a university of education. Data was collected from a paper-pencil test and individual interviews with the participants. The results of this study showed that the preservice teachers had apparent synthetic mental models, and that the 'Distance Theory' and 'Occlusion Theory' had the greatest effect on their mental models. Furthermore, it was found that preservice elementary teachers' initial mental models of 'astronomical phenomenon' had their origin in personal belief sets (specific theory) related to 'astronomical phenomenon'. It was on these belief sets that they interpreted their observations and cultural information with the constraints of a naive framework of physics. The structures and possible sources for overcoming these synthetic mental models were also discussed in this paper. Lastly, implications for preservice elementary teacher education were presented.

본 연구에서는 예비 초등 교사들을 대상으로 천문현상(계절 변화와 달의 위상변화)에 대한 정신모형과 그 모형에 영향을 주는 요소들을 조사하였다. 본 연구에 참여한 예비교사는 교육대학교에 재학 중인 학생이다. 자료 수집은 지필 검사와 개별 면담을 통해 이루어졌다. 연구 결과, 예비 초등 교사들은 천문현상의 설명들이 과학적 모형과는 다른 합성 정신모형들을 가지고 있었으며, '거리 이론' 과 '가리기 이론'이 그들의 정신 모형에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 예비 초등 교사들이 갖는 천문현상의 합성 정신모형의 구조와 근원을 알아보기 위하여 그들의 정신 모형들을 형성하는 틀 이론과 특정 이론을 집중적으로 탐색하였다. 끝으로 연구 결과와 관련된 예비 교사교육에의 시사점을 논하였다.

Keywords

References

  1. 김중욱 (2002). 달의 운동' 에 대한 관찰 및 해석의 문제점과 선지식. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위 논문
  2. 김찬종, 이조옥 (1995). 달의 위상변화와 빛에 대한 중등학교 학생들의 개념변화사이 관계. 한국지구과학회지, 17(1), 8-21
  3. 김효남 (1990). 초등학교 아동의 과학개념에 대한 실태조사 및 교정을 위한 방법 연구. 한국과학교육학회지, 10(2), 11-24
  4. 명전옥 (2001). 예비교사틀의 지구과학 문제 해결 실패 요인: 달과 행성의 운동을 중심으로. 한국지구과학회지, 22, 339-349
  5. 오준영, 박성호 (2005). 계절변화에 대한 예비중등 교사의 대안개념의 구조. 한국우주과학회지, 23, 1-10
  6. 오준영, 채동현(2004), 별에 대한 초등교사와 학생들의 유년적 개념과 핵심 신념비교. 중등교육연구, 52, 427-452
  7. 이조옥 (1994). 달의 위상변화에 대한 오 개념 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 정홍식 (2005), 초인지 학습전략이 초등학생의 계절의 변화 개념형성과 자기 효능감에 미치는 영향, 부신교육대학교 교육대학윈 석사학위논문
  9. 하옥선 (1999). 태양 고도와 계절 변화에 대한 학생들의 개념연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 채동현 (1993). 계절변화 원인에 대한 학생들의 유년적 사고. 한국지구과학회지, 4(1), 34-43
  11. Atwood, R., & Atwood, V. (1996). Preservice elementary teachers' conceptions of causes of seasons. Journal of Research in Science Teaching, 33, 553-563
  12. Banks, M. S. (1980). The Development of Visual Accommodation during Early Infancy. Child Development, 51, 646-666
  13. Carey, S. (1989). Sources of conceptual change. In E. K. Scholnick, K. Nelson, & P. Miller (Ed.), Conceptual development: Piaget's legacy (pp. 293- 326). Mahwah, MJ: Lawence Erlbaum Associates
  14. Dai, M E, & Capie, W. (1990). Misconception about the Moon by preservice & teachers in Taiwan. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Reacher in Science Teaching, ED 355 327
  15. Duschl, R. A., & Gitomer, D. H. (1991). 'Epistemological perspectives on conceptual change; Implications for educational practice'. Journal of research in science Teaching, 28. 839-858
  16. Feigenberg. J., Lavrik, L., & Shunyakov, V. (2002). Space Scale: Models in the History of Science and Students Mental Models. Science & Education. 11, 377-392
  17. Glaser, R, Ferguson, E., & Vosniadou, S. (1995). Cognition and the design of environments for learning: Approaches in this book. In S. Vosniadou, E. De Corte, R. Glaser & H. Man이 (Ed.), International perspectives on the construction of technology-supported learning environments, (pp.13-24). Hillsdale, NJ: Erlbaum
  18. Gunstone, R F., & Mitchell, I. J. (1977). Metacognition and conceptual change. In J. Mintzes, J.H. Wandersee, & J. D. Novak (Ed.), teaching science for understanding (pp. 133-163). San Diego: Academic press
  19. Hewson, P. W., & Hewson, M. G. (1984), The role of conceptual conflict in conceptual change and the design of science instruction. Instructional Science, 13, 1-13
  20. Kikas. E. (1998a). Pupils' explanations of seasonal changes: age differences and the influence of teaching. British Journal of Educational Psychology, 68, 505-516
  21. Kikas, E. (1998b ). The impact of teaching on students' definitions and explanations of astronomical phenomena. Learning and Instruction, 8, 439-454
  22. Kuhn, T. S. (1970). The structure of scientific revolutions, Chicago: University press
  23. Laburu, C. E., & Niaz, M. (2002). A Lakatosian Framework to Analyze Situations of Cognitive Conflict and Controversy in Students' Understanding of Heat Energy and Temperature. Journal of Science Education and Technology, 11, 211-219
  24. Ladyman, J. (2002). Understanding philosophy of science: Routledge
  25. Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programs. In I. Lakatos & A. Musgrave (Ed.), Criticism and the growth of knowledge (pp. 91-196). New york: Cambridge University Press
  26. Leplin, J. (1997). A novel defense of scientific realism. Oxford: Oxford University Press
  27. Hermann, R., & Lewis, B. (2003). Moon misconceptions bringing pedagogical research of lunar phases into the classroom. The Science Teacher, November 2003, 51-55
  28. Ohlsson, S. (1999), Theoretical Commitment and Implicit Knowledge: Why Anomalies do not trigger Learning. Science & Education, 8, 559-574
  29. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A (1982). Accommodation of a scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-277
  30. Spelke, E. S. (1991). Physical knowledge infancy: Reflections on Piajet's theory. In S. Carey & R. Gelman(Eds.), The epigenesis of mind, Hilsadale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  31. Spelke, E. S., Philllips, A, & Woodward, A. L. (1995). Infants' knowledge of object motion and human action. In D. Sperber, D. Premack, & A. J. Premack(Eds.), Casual cognition: A multidisciplinary debate (pp. 44-78). Oxford, England: Clarnendon Press
  32. Vosniadou, S., & Brewer, W. F. (1992), Mental models of the earth: a study of conceptual change in childhood. Cognitive psychology, 24, 535-585
  33. Vosniadou, S. (1994). Capturing and modeling the precess of conceptual change. Learning and Instruction, 4, 45-69
  34. Watson, J. R., Pristo, T., & Dillon, J. S. (1997). Consistency of students' explanations about combustion. Science Education, 81, 425-443
  35. Winch, P. (1976). The idea of a social science and its relation to philosophy. London: Routledge & Kegan Paul