광학분야에서 학생 개념의 상황 의존성: 시각과 거울상을 중심으로

Context-dependency of Students' Conceptions in Optics: Focused on Vision & Mirror Image

  • 발행 : 2006.06.30

초록

이 연구에서는 7학년 학생들의 빛의 이동경로에 대한 개념의 상황의존성을 물체의 관찰, 물체의 거울상 관찰, 거울에 비친 자신의 얼굴상 관찰이라는 세 가지 서로 다른 상황에서 연구하였다. 면담을 통해 각 상황에 대한 학생들의 반응을 조사하였으며, 세 가지 상황에 대한 학생들의 설명을 바탕으로 학생들을 네 그룹으로 나누었다. 각 그룹은 다시 개념특성에 따라 2-3개의 하위집단으로 나누었으며, 각 하위집단의 특성을 조사하였다. 연구결과 (1) 그룹 1의 학생들의 개념은 각 상황에 따라 변화하였다; (2) 그룹 2의 학생들은 C1 상황에선 과학적 개념을 나타냈지만 C2 상황에선 시선개념이나 상에 대한 오개념을 나타냈다; (3) 그룹 3의 학생들은 얼굴의 거울상에 대한 강한 오개념 때문에 과학적 개념을 포기하였다. 제언 부분에서는 이러한 연구 결과를 바탕으로 빛 단원에 대한 교수-학습방법의 개선점을 논의하였다.

This study investigated 7th grade students' context dependency on explanations about propagating path of light in three different contextual problems: observation of an object, observation of an object's image in a mirror, and observation of one's own face reflection in a mirror. Researchers examined student response in each context through interviews. The students were classified into four groups according to their explanations for the three different contexts. Each group was redivided into two or three subgroups in accordance with their conceptual features. After that, researchers investigated the characteristics of each subgroup. Main findings of the study indicated that (1) group 1 students' conceptions differed in each context; (2) group 2 students showed scientific conceptions in C1 context but in C2 context they showed visual ray conceptions or image misconceptions; (3) group 3 students did not show scientific conceptions in C3 context by strong misconceptions about one's own face reflection in the mirror. Also, this paper discussed the educational implications of the results.

키워드

참고문헌

  1. 교육부 (1997) 과학과 교육과정, 교육부 고시 제1997-15호. 서울: 대한교과서 주식회사
  2. 박종원 (2002). 학생 개념체계의 연속적 세련화와 정교화를 통한 개념 변화 분석. 한국과학교육학회지, 22(2), 357-377
  3. 송진웅 (1997). 과학교육에서의 상황 관련 연구에 대한 개관과 분석. 한국과학교육학회지, 17(3), 273-288
  4. 오원근, 김재우 (2002). 시각 및 빛의 성질에 대한 중학생의 개념. 새물리, 45(3), 163-170
  5. 이명제 (1996). 과학 교수학습에 관련된 '맥락'의 성격. 한국과학교육학회지, 16(4), 441-450
  6. 이재봉, 남경운, 손정우, 이성묵 (2004). 광선추적과 스펙트럼에 대한 교사와 중학생의 개념유형 분석. 한국과학교육학회지, 24(6), 1189-1205
  7. Andersson, B., & Bach, F. (2004). On designing and evaluating teaching sequence taking geometrical optics as an example. Science Education, 89(2), 196-218
  8. Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. (2000). How people Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington, D. C.: National Academy Press
  9. Clough, E. E., & Driver, R. (1986). A study of consistency in the use of students' conceptual frameworks across different task contexts. Science Education, 70(4), 473-496
  10. Duit, R. (1999). Conceptual change approaches in science education. In W. Schnotz, S. Vosniadou, & M Carretero, (Eds.). New perspectives on conceptual change, (pp. 263-282). Oxford: Pergamon
  11. Goldberg, F. M, & McDermott, L. C. (1986). Student difficulties in understanding image formation by a plane mirror. The Physics Teacher, 24(8), 472-480
  12. Guesne, E. (1985). Light. In R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien, (Eds.). Children's ideas in science, (pp.10-32). Milton Keynes: Open University Press
  13. Linder, C. J. (1993). A challenge to conceptual change. Science Education, 77(3), 293-300
  14. Mohapatra, J. K. (1988). Induced in incorrect generalizations leading to misconceptions - An exploratory investigation about the laws of reflection of light. Journal of Research in Science Teaching, 25(9), 777-784
  15. Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Towards a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227
  16. Printrich, P. R., Marx, R. W? & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63, 167-199
  17. Ronen, M & Eylon, B. (1993). To see or not to see : The eye in geometrical optics : When and how? Physics Education, 28, 52-29
  18. Song, J., & Black, P. J. (1991). The effects of task contexts on pupils' performance in science process skills. International Journal of Science Education, 13(1), 49-58